Kim-familien har tradisjon for å foretrekke sine egne luksustog, også på reiser til utlandet.
– Det blir en lang og kronglete reise, som kan ta opp til en uke, sier Jørg Westermann, daglig leder for Norsk Bane AS.
Han arbeider med prosjektering av høyhastighetstog, og kjenner de asiatiske jernbanenettverkene.
Smalere spor
Kina har samme sporvidde som Nord-Korea, men skal Kims tog bevege seg videre gjennom Vietnam eller Laos, Kambodsja, Thailand, Malaysia og Singapore, vil forskjellige sporvidder skape problemer.
Altså må han skifte tog, eventuelt skifte understell eller hjulavstand.
Jørg Westermann sier at det ikke er et sammenhengende nettverk med forsvarlig standard fra Pyongyang til Singapore. I tillegg kommer usikkerhet knyttet til hva slags signalsystem som brukes, om det kan være en hindring for den Nordkoreanske lederens tog.
Singapore fortsatt aktuell
USAs president bekreftet mandag at Singapore fortsatt vurderes for toppmøtet med Kim.
Han sa også at Panmunjom i den demilitariserte sonen mellom Nord- og Sør-Korea blir vurdert. Det var der Kim Jong-un og den sørkoreanske presidenten, Moon Jae-in, møttes.
Det blir å så fall kortreist og mye enklere for Kim. Som sin far og farfar, foretrekker Kim den yngre å reise med tog, ikke fly.
Hummer, vin og kvinnelige konduktører
Kim-familien har sørget for å ha flere luksustog tilgjengelige. De skal ha minst i 90 armerte vogner bare for eget bruk, ifølge en South-Korea News Report fra 2009, som baserte seg på lekkasjer fra nord.
Tre tog brukes når lederen skal på reise. Vaktene i det første toget sjekker sikkerheten langs jernbanelinja. Deretter kommer lederens luksusvogner. Til slutt et eget tog med sikkerhetsvakter og forsyninger.
Hummer, de fineste viner og vakre kvinnelige konduktører var noen av ingrediensene på en togreise Konstantin Pulikovsky var med på i 2011. Den russiske diplomaten har fortalt sin historie til New York Times.
Sør vil hjelpe nord med tog
Luksus av den typen er fjernt fra den vanlige borger i Nord-Korea, men det utslitte jernbanenettverket kan bli langt bedre dersom fredsprosessen fortsetter. Ett av punktene i avtalen etter toppmøtet mellom Nord- og Sør-Koreas ledere er modernisering av jernbanen i nord.
Sør-Korea har mye å bidra med, sier Jørg Westermann:
– De er blitt flinke med tog og har gjort det til et nasjonalt industriprodukt. Den første høyhastighetsbanen kom i 2004 med franske TGV-tog, men nå produserer de sitt eget materiell. Westermann sier at Sør-Korea har planer for flere nye jernbanestrekninger med høy hastighet.
Dette kan Nord-Korea nyte godt av.
Nyttig også for Kina
– Nord-Korea blir nødt til å bygge opp en moderne jernbane fra grunnen av, sier Westermann.
De blomstrende økonomiene i Sør-Korea og Kina har en omfattende handel seg imellom, men den kan gjøres mye enklere.
– Godstransport mellom landene via et modernisert jernbanenettverk i Nord-Korea, kan bli aktuelt i framtida, sier Westermann.