Hopp til innhold

Kapteinen forsøkte å slå seg inn i førerkabinen med øks

Kapteinen som ble stengt ute av førerkabinen, brukte øks i forsøket på å ta seg inn igjen.

Vrak av Gertmanwings-fly i Alpene

Torsdag ble det kjent at flyet trolig ble styrtet med vilje i Alpene.

Foto: EMMANUEL FOUDROT / Reuters/NTB Scanpix

Etterforskerne mener at annenflygeren Andreas Lubitz (27) med vilje styrtet flyet etter å ha stengt kapteinen ute fra førerkabinen. Alle de 150 om bord i flyet døde i styrten i de franske Alpene tirsdag.

Informasjon fra taleregistratoren viser at det utspilte seg et stort drama mellom flygerne før flyet styrtet. Lydopptaket fra førerkabinen tydet på at den utestengte kapteinen gjentatte ganger banket på døren for å slippe inn igjen.

Ifølge den tyske avisen Bild brukte kapteinen også øks i forsøket på å slå seg gjennom den pansrede døren. Opplysningen har ikke blitt bekreftet, men en talsmann for Germanwings bekrefter overfor AFP at det var en øks om bord som del av sikkerhetsutstyret.

Forsøker å smadre døren til cockpit

Franske myndigheter opplyste torsdag at de har tydelige opptak fra de siste 20 minuttene av flyturen. Turen skal ha begynt med at Lubitz og hans langt mer erfarne kollega pratet hyggelig sammen i rundt 20 minutter.

Kapteinen overlater så styringen til Lubitz og går ut av førerkabinen. Dit kommer han ikke igjen. Lubitz skal ha stengt døren.

– Det kommer flere rop fra utsiden, fra kapteinen, uten at annenflygeren svarer. Du kan høre at han forsøker å smadre døren til førerkabinen. Man hører på opptaket at han [Lubitz] puster rolig, helt til flyet krasjer, sa Brice Robin, som leder de franske etterforskerne.

Man skal også kunne høre skrik fra passasjerene like før flyet styrter.

Cockpit A320 grafikk

Pilotene kan nekte adgang til cockpit og sørge for at ingen overstyrer adgangen.

Foto: Grafikk: Marco Vaglieri

Umulig å komme seg inn

Etter angrepene på USA den 11. september 2001, har sikkerheten i førerkabinen blitt strengere. Det skal være umulig å få opp døren til førerkabinen utenfra, for å hindre at passasjerer – eller i verste fall – terrorister – tar seg inn til pilotene.

Når de ansatte i kabinen spør om å komme inn, må flygerne åpne døren ved å trykke på en knapp. Er det nødstilfelle kan de kabinansatte taste en kode og døren åpnes etter 30 sekunder. Men flygeren kan da nekte adgang for fem minutter av gangen.

Den tyske luftfartsorganisasjonen BDL, som er en sammenslutning av alle landets flyselskap og flyplasser, har varslet nye regler om at to personer til enhver tid må oppholde seg i førerkabinen på fly.

Et annet besetningsmedlem må hentes inn i førerkabinen dersom kapteinen eller annenflygeren må på toalettet eller forlater kabinen av andre grunner.

Instruksjonsvideo

Se hvordan låsemekanismen inn til flygerne fungerer.

SISTE NYTT

Siste nytt