Tirsdag morgen ble et nødpeilesignal utløst i den norske seilbåten «Berserk». Ifølge den maritime redningstjenesten på New Zealand forsvant båten under den verste stormen så langt i sommer.
Redningsoperasjonen har vart i seks dager, og søket etter den savnede båten har foregått i et område på 10.000 kvadratkilometer i McMurdo-sundet, rundt Franklinøya og i Rosshavet.
Nå rettes det kraftig kritikk mot mannskapet om bord i den norske seilbåten.
- SISTE: Fortsetter letingen etter Berserk
- LES OGSÅ: Dette er dei sakna på «Berserk»
«Selvutnevnte vikinger»
Avisen Sunday Star Times slår fast at de savnede er omkommet, og kaller det hele for «en dumdristig reiste av selvutnevnte vikinger»:
«Kaptein Jarle Andhøy er en TV-stjerne i Norge. Han ble nylig bøtelagt for å «snakke med isbjørner». Han har også blitt deportert fra canadiske myndigheter, som mistenkte ham for å være medlem av Hells Angels», skriver journalisten.
Skipper Kevin Peat, som så «Berserk» da den la til kai i Auckland i New Zealand, sier til avisen at båten ble lastet til randen, og at det tok to uker for mannskapet å stue inn alt utstyret.
– Vi trodde det var en spøk. Vi ville på ingen måte selv reist til sjøs med alt dette utstyret i båten. Spesielt ikke i Sørishavet, sier Peat.
– Kunne lett kullseile
Han nevner blant utstyret oljefat og ATV-er. Én av ATV-ene var ifølge Peat spent fast over luken til motorrommet, noe som er ille dersom man må raskt ned i motoren.
– Båten så grei ut, men all vekten ville ha gjort den sårbar for bevegelse. Med så mye vekt på, ville den lett kunne kullseile.
«Berserk»-ekspedisjonens talsperson, Nils Jørgen Vordahl, sier kritikken er totalt uberrettiget.
– Båten tok seg fint ned til Antarktis med alt utstyret om bord. Da de kom frem til kysten der to gikk i land, ble fem tonn losset av. Det var etter dette at nødsignalet ble utløst og båten ble borte.
Vordahl mener derfor det blir feil å spekulere i at tung last kan ha vært årsaken til det som ser ut til å være en tragisk ulykke, der tre menneskeliv kan ha gått tapt.
- LES OGSÅ: – Flåten var solid festa til dekket
Ble advart dagen før
Det newzealandsk marinefartøyet «Wellington» skal ha advart «Berserk»-mannskapet om at det var storm i vente, da de møtte på den norske seilbåten mandag i Back Door Bay.
– De ringte oss og spurte om vi hadde en pakke sigaretter. Da ble de også advart mot stormen som var på vei, sier kaptein Simon Griffith.
«Wellington» befant seg også i Rosshavet da uværet brøt ut. Griffith, som har jobbet i den newzealandske marinen i 19 år, sier til Sunday Star Times at det var den verste stormen han har opplevd i hele sin karriere.
– Bølgene ble til is på dekk
– Det var vinder opp mot 182 kilometer i timen, og åtte meter høye bølger. Da bølgene kom over båten ble det et tykt lag med is på dekk, forteller Griffith.
– Om bord i «Wellington» ble lyktene blåst av gårde, og en livbåt forsvant på grunn av stormen.
«Berserk»-talsmann Vordahl mener disse beskrivelsene sier mye om hvor eksepsjonelt ekstreme værforhold båten er blitt utsatt for.
– Mannskapet kan på ingen måte klandres for naturkrefter som sjokkerer selv en erfaren marinekaptein.
Hadde ikke tillatelse
Også lederen av Scott-basen, der Jarle Andhøy og Samuel Massie befinner seg, mener «Berserk»-mannskapet har brutt regler for ferdsel i Antarktis.
Han får støtte fra lederen av det newzealandske Polarinstituttet, Lou Sanson, som mener det er uforsvarlig å kjøre firhjulinger på Antarktis nå når det nærmer seg vinter i området.
Det vises i avisartikkelen også til at «Berserk» måtte ha tillatelse fra nasjonale myndigheter for å seile sør for 60 grader. Det har ikke Polarinstituttet i Norge gitt.
– «Berserk»-mannskapet har ikke meldt fra om sin ferd i Antarktis il norske myndigheter, sier direktør for Polarinstituttet Jan-Gunnar Winther til NRK.
Ifølge forskriften om vern av miljøet i Antarktis, må alle som skal til Antarktis melde fra om reisen, og levere en detaljert beskrivelse av formål, destinasjon, mannskap, utstyr og belastning på miljø.
Naturlig å melde til Norge
I tillegg må de gjøre rede for søk- og redningsberedskap, enten i form av en økonomisk garanti eller en skriftlig avtale med en privat redningsoperatør.
Polarinstituttet sier de ikke er kjent med om «Berserk» har rapportert inn ekspedisjonen til andre lands myndigheter. Winther mener imidlertid at det mest naturlige ville være å melde fra i Norge, ettersom ekspedisjonen ble organisert her, og at fire av fem besetningsmedlemmer var norske.
– Det er dermed overveiende sannsynlig at tillatelsen ikke var på plass, sier Winther.
Han understreker at slike formaliteter overhodet ikke har påvirket redningsarbeidet etter de tre savnede.
– Vi er midt oppe i en tragisk situasjon. Norske myndigheters energi og fokus har kun vært rettet mot å finne mannskapet i live.
– Har det vondt
«Berserks» kontaktperson kan ikke svare på om ekspedisjonen hadde formalitetene i orden før de la ut på Sørpolen- seilaset.
– Jeg har ikke oversikt over hva som er gjort og ikke i forhold til det som er formelt påkrevd.
Vordahl snakket med kaptein Jarle Andhøy senest i går da de kom frem til Scott-basen etter en strabasiøs ferd for å nå polpunktet.
– Andhøy har det vondt etter tapet av tre gode venner. Regler og juridiske spørsmål er åpenbart ikke et tema som prioriteres nå. Alt han nå ønsker er å komme i kontakt med de pårørende.
- LES OGSÅ: – Mannskapet er alt som tel
Søket etter «Berserk» pågår fremdeles, men er kraftig nedtrappet i løpet av helgen. Sea Sheperd-skipet «Steve Irwin» har satt kursen hjemover mot Tasmania og Australia, men gjør kommunikasjonssøk og visuelle søk langs kysten på sin ferd nordover.
Det russiske forskningsfartøyet «Professor Kromov» vil på sin gjennomreise søke i det aktuelle området de kommende dagene.
- LES OGSÅ: Alt om Berserk