NRK Meny
Normal

Jomfrutur for ny bane i London: Prislapp 160 milliarder

LONDON (NRK): Togpassasjerer i den britiske hovedstaden fikk for første gang reise med de splitter nye togene som skal gå på prestisjebanen til 160 milliarder kroner.

Prestisjetoget på nye Elizabeth Line i London

Redningstoget for det sprengte kollektivtilbudet i London - de nye togene på prestisjeprosjektet Elizabeth Line er satt i trafikk.

Foto: Drew Gardner / TFL

En ekstra varm velkomst til alle ombord i dag. Dette er 10.45 toget som stopper på alle stasjoner til Shenfield - og det er også den aller første turen med våre helt nye tog.

Togpassasjerene som tumlet inn på plattform 15 på den travle Liverpool Street Station i hjertet av Londons finansstrøk i dag, fikk en helt egen velkomst - og ikke minst togtur.

Jomfrutur med Londons nye prestisjebane

Et togtur der alle får sitte er en sjelden affære i London, men det 160 meter lange nye toget som hadde jomfrutur torsdag formiddag var langt fra fullt.

Foto: Espen Aas / NRK

På innsiden var det rent, nytt, svalt - og masse plass. Omtrent det motsatte av hva du forventer deg i den travle britiske hovedstaden.

Det første av 66 tog som blir 200 meter lange og skal daglig frakte en halv million passasjerer ut og inn av den travel metropolen.

Stappfullt kollektivtilbud

London vokser, og det raskt. I dag bor det 8,6 millioner mennesker her, i 2030 vil innbyggertallet ha vokst til 10 millioner - kapasiteten på kollektivtilbudet er for lengst sprengt.

Driftsdirektør Howard Smith i Elizabeth Line

Driftsdirektør Howard Smith innrømmer at prislappen på 160 milliarder kroner er høy, men sier London får det dobbelte tilbake med økt kapasistet.

Foto: Espen Aas / NRK

– Prosjektet koster 15 milliarder pund (160 milliarder norske kroner), så det er veldig dyrt, men samtidig vil fordelen for London være verdt minst det dobbelte, forklarer Howard Smith som er driftsdirektør for Elizabeth Line, navnet på Europas største togprosjekt.

På jomfrutur med Elizabeth Line-toget

For det meste har hun pleid å stå trykket inn i sidemannens armhule når hun reiser, i dag nøt Barbara Banks vindussete.

Foto: Espen Aas / NRK

En av dem som har kjent litt for ofte på det sprengte kollektivtilbudet, er Barbara Banks. Hun sitter med halvlukkede øyne og nyter turen når NRK forstyrrer henne.

– Jeg ble alltid dyttet inn i armhulene til folk, og jeg rakk ikke så lett opp til håndtakene i taket fordi jeg er så kort, så mer plass blir godt, sier hun.

Kan bli en kortvarig glede

Men selv om det var jomfrutur i dag, er det ennå lenge til selve linjen er i full drift. Først i desember 2019 åpner hele den 100 kilometer lange linjen¨som går mellom byen Reading i vest og til Shenfield, og som også går ut til Heathrow flyplass.

Da skal den kunne frakte opp mot 200 millioner passasjerer i året, men frem til da har også innbyggertallet i London vokst seg enda større.

På jomfrutur med Elizabeth Line-toget

Kameratene Ken Milton og Doug Blaber følger spent med på den rundt 40 minutter lange togturen med de nye togene.

Foto: Espen Aas / NRK

Kameratene Doug og Ken, som beskriver seg selv som kollektiventusiaster, sjekker nøye ut det nye togsettet.

– Hvordan skiller dette toget seg ut fra andre, spør NRK

– Vel, de andre togene er vel omtrent 40 år gamle, så omtrent alt, humrer Doug.

– Vi trenger desperat bedre kapasitet, men innbyggertallet vokser også så raskt at jeg lurer på om dette blir nok, legger han til.

Når Elizabeth Line er i full drift, skal den kunne øke kapasiteten med ti prosent, og det altså til en prislapp på 160 milliarder.

det første Elizabeth-line toget

En av sju vogner på det 160 meter lange første Elizabeth Line-toget i London. Når det kommer i full drift skal togene ha ni vogner og være 200 meter lange.

Foto: Espen Aas / nrk

Les også: Har Europas største togprosjekt under føttene

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt