NRK Meny
Normal

Japansk lyntog slo sin egen fartsrekord

Bare tre dager etter forrige rekord, klarte lokføreren å presse det japanske lyntoget Maglev opp i 603 kilometer i timen tirsdag.

Maglev lyntog

SE VIDEO: Denne uka utkonkurrerte det japanske lyntoget seg selv da det nådde 603 kilometer i timen.

Maglev (forkortelse for «magnetic levitation») kjører som navnet tilsier ved hjelp av elektromagnetisme og svever i praksis over skinnegangen.

I 2003 satte det japanske toget den daværende verdensrekorden da det nådde en hastighet på 581 kilometer i timen under en testkjøring.

Rekorden stod seg helt til i forrige uke, da togførerne klarte å presse toget opp til 590 kilometer i timen.

Åpner i 2027

Mandag klarte Japans nasjonale togselskap på ny å presse speedometeret oppover og klokket inn til 603 kilometer i timen.

Til sammenligning er topphastigheten til det skinnegående Flytoget i Oslo på 210 kilometer i timen, en tredel av farten til Maglev som svever 10 centimeter over skinnegangen.

Toget er ennå ikke satt i kommersiell trafikk, og vil heller ikke ta med seg passasjerer før i 2027. Foreløpig er det kun teknikere som får være med for å undersøke hvordan toget takler de store hastighetene.

Når passasjerene omsider får komme om bord, vil også hastigheten ligge 100 kilometer lavere. Makshastigheten vil ligge på 505 kilometer i timen for passasjertrafikk.

Kostbare tunneler

I fjor høst vedtok den japanske regjeringen å starte byggingen av det som skal bli verdens raskeste toglinje med strekningen mellom Tokyo og Nagoya. Toget vil bruke 40 minutter på strekningen, mindre enn halvparten av dagens reisetid.

I 2045 er det forventet at også linjen mellom Tokyo og Osaka står ferdig. Reisetiden mellom de to byene blir en time og sju minutter, også det en halvering, ifølge The Japan Times.

Men det er en kostbar affære å bygge spor til verdens raskeste tog. Bare strekningen mellom Tokyo og Nagoya er ventet å beløpe seg til 100 milliarder dollar. Over 80 prosent av strekningen vil gå gjennom kostbare tunneler.

Japanerne forsøker derfor å finansiere byggingen ved å selge teknologien til andre land. Statsminister Shinzo Abe er ventet å selge inn teknologien med tanke på den planlagte lyntogstrekningen mellom New York og Washington når han besøker USA denne helga.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt