NRK Meny
Normal

10 000 saksøker avis etter sexslave-artikler

Avisen Asahi Shimbun blir saksøkt av 10 000 japanere. De mener avisen har svertet Japans rykte etter å publisert artikler om hvordan kvinner ble brukt som sexslaver under 2. verdenskrig.

Takashi Uemura.

Tidligere journalist Takashi Uemura holder frem en av artiklene om sexslavene som ble trukket tilbake.

Foto: YOSHIKAZU TSUNO / Afp

«Comfort women», eller «trøstekvinner» ble de kalt, kvinnene fra Korea, Kina, Indonesia, Filippinene og Taiwan som holdt til i bordellene som ble oppsøkt av japanske soldater under 2. verdenskrig.

Bordellene gikk under navnet «comfort stations», men mange historikere mener at kvinnene som skulle trøste, ikke gjorde det frivillig, men i realiteten var sexslaver. Offisielle tall finnes ikke, men det kan ha vært så mange som 200 000 som ble tvunget ut i prostitusjon for å tilfredsstille japanske soldater.

Trakk tilbake artikler

På 1980- og 1990-tallet publiserte den venstreorienterte avisen Asahi Shimbun en rekke artikler om temaet, basert på en tilståelse fra en mann som hevdet å ha tvunget minst 200 koreanske kvinner til å jobbe som slaver i de militære bordellene. Mannens vitnesbyrd viste seg i ettertid å være falskt, og i august i fjor trakk avisen trakk tilbake artiklene etterfulgt av en offentlig beklagelse, skriver Japan Times.

Statue av en "Comfort Women"

Et minnesmerke over 'Comfort Women' i California, USA.

Foto: FREDERIC J. BROWN / Afp

Men mange japanere mener avisen har gjort så stor skade på landets rykte, at en beklagelse ikke er nok. Nå saksøker 10 000 japanere avisen for til sammen 6,6 millioner kroner.

«Hjemsøkt av sosialistiske fantasier»

Anklagene mot avisen kommer først og fremst fra høyresiden som hevder at kvinnene var vanlige prostituerte som frivillig solgte seksuelle tjenester til japanske soldater.

I anklagene blir det fremholdt at Asahi Shimbun «systematisk har vært hjemsøkt av sosialistiske fantasier, påvirket av antijapanske og selvfornedrende ideologier i hele etterkrigstiden».

«Avisen nøler aldri med å ydmyke mennene som ofret livet for Japans frihet og modernisering», blir det hevdet i søksmålet.

Asahi Shimbuns artikler skal ifølge saksøkerne ha bidratt til å forsure Japans forhold til andre land og bringe skam over japanerne.

Omstridt krigshistorie

Krigshistorien er et omstridt tema i Japan. Mens de fleste japanere har avfunnet seg med at de ble begått krigsforbrytelser under 2. verdenskrig, forsøker den regjerende høyresiden stadig å dysse ned det som skjedde.

Japans statsminister Shinzo Abe har ved flere anledninger kommet med brennbare utsagn og holdninger av så tydelig nasjonalistisk karakter, at eksperter har begynt å advare mot historisk revisjonisme.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt