Situasjonen utenfor kysten av Somalia blir stadig mer anspent. Onsdag ble elleve pirater tatt til fange av et fransk marinefartøy før de rakk å angripe et Liberia-registrert lasteskip.
Dagen før angrep pirater det amerikanske skipet Liberty Sun med automatvåpen og rakettdrevne granater. Skipet, som var lastet med forsyninger fra FNs matvareprogram, kom seg unna med nød og neppe og fikk kort tid etter beskyttelse fra et amerikansk marinefartøy.
Hevn
– Dette angrepet var det første mot det som nå er vårt fremste mål. Vi forsøkte å ødelegge dette amerikanskregistrerte skipet og mannskapet om bord, men uheldigvis greide de å unnslippe, sier en av piratenes lederne, Abdi Ghadi.
– Målet med dette angrepet var helt annerledes enn det som vanlig er. Vi var ikke ute etter løsepenger, sier han. I stedet ønsker piratene hevn etter at tre pirater ble drept under en redningsaksjon for en amerikansk sjøkapteinen søndag.
Opptrapping
Mens det i februar ble kapret bare ett skip utenfor Somalia, er det de to siste ukene kapret minst elleve.
Samtidig er flere kaprede skip løslatt, trolig i bytte mot en klekkelig sum løsepenger. Det foreløpig siste skipet som er satt fri, er greskeide Titan. Onsdag kunne det igjen seile mot tryggere farvann etter å ha vært i piratens hender siden mars.
– Nærværet av marinestyrker i Adenbukta har tvunget piratene til å flytte virksomheten nedover langs kysten. Vi vet ikke lenger hvor de slår de, og det er selvsagt et paradoks, medgir avdelingsdirektør Arild Wegener i Norges Rederiforbund til NTB.
Forbundet medgir at det er svært vanskelig å forsvare seg mot pirater.
20.000 skip passerer årlig gjennom Adenbukta, og omverdenen har svart på pirattrusselen med å sende marinefartøy til området. Til å begynne med hadde dette trolig en avskrekkende effekt, men de siste ukene har det vært flere kapringer enn noensinne.
Tunfisk
Kommandør Lars Saunes i Sjøforsvaret, som om få måneder sender fregatten Fridtjof Nansen til kysten av Somalia, er enig.
– Det er mye fiskeri i området og svært vanskelig å se forskjell på fiskere og pirater, sier Saunes til NTB. At det fiskes etter tunfisk, gjør oppgaven enda vanskeligere.
– Tunfisk går rett mot store fartøy, og fiskere i små og raske båter følger etter dem. Ofte følger de tunfisken helt opp til skutesiden, og det er først når noen hekter stiger over rekka at man forstår at det er pirater, sier Saunes.
Piratene foretrekker skip med lav ripe, og bordingen skjer lynraskt. Får de tak i noen av mannskapet, er skipet i realiteten deres.
– Selv om vi sendte alle fregatter og militære fartøy i Europa dit, ville sannsynligheten for å være på rett plass til rett tid være liten, medgir Saunes.
Islamistene
Piratvirksomheten kan derfor bare stanses på land, mener han, og han får støtte fra seniorforsker John Kristen Skogan ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).
Skogan, som er en av landets fremste eksperter på piratvirksomhet til havs, minner om at det nærmest ble full stopp i piratvirksomheten den korte tiden islamistene hadde makten i Somalia i 2006.
– De var strenge på alle områder, også sjørøveri, som det nesten ble helt slutt på langs østkysten av Somalia. Men så rykket etiopierne inn med støtte fra USA, som mente at islamistene hadde forbindelse med al-Qaida. Etter at de var jaget, tok sjørøveriet seg opp igjen, konstaterer Skogan.