Ivanka Trump vil fokusere på arbeidet sitt i Washington og legger derfor ned merkevaren som bærer hennes navn med umiddelbar virkning.
Det opplyser The New York Post, som var først ute med nyheten.
- Les:
Selskapet har slitt med salget etter at Donald Trump ble president, men selv for de ansatte skal avgjørelsen ha kommet overraskende, skriver The Washington Post.
Ivanka Trump-merket har hatt klær, sko og tilbehør i sitt sortiment.
Sparket de ansatte
De ansatte skal ha fått beskjed om at de nå mister jobben. Ivanka Trump forklarer beslutningen slik i uttalelse til The New York Post:
«Når vi først startet denne merkevaren, kunne ingen ha spådd den suksessen vi ville oppnå. Etter 17 måneder i Washington vet jeg ikke når eller om jeg noen gang kommer tilbake til virksomheten, men jeg vet at mitt fokus i overskuelig fremtid vil være arbeidet jeg gjør her i Washington, så det å ta denne avgjørelsen nå er det eneste rette for teamet mitt og våre samarbeidspartnere».
Boikottet
Donald Trumps kontroversielle valgkamp og presidentskap har ført til at mange har oppfordret til boikott av datterens eksklusive merkevarer.
- Les:
Selskapet, som har holdt til i Trump Tower i New York, har blitt strøket fra salgslistene til en rekke større varehus som Nordstrom og Neiman Marcus siden 2017, som har forklart dette med fallende etterspørsel.
Tidligere i sommer faset Hudson's Bay, som omfatter blant annet Saks Fifth Avenue, ut presidentdatterens merke.
Kritisert for bruk av utenlandsk arbeidskraft
Ivanka Trumps selskap har også måttet tåle sterk kritikk for å ha brukt utenlandsk arbeidskraft til å produsere produktene de selger i utlandet.
De ansatte ved fabrikkene skal dessuten ha jobbet under svært kritikkverdige forhold.
- Les:
Bruken av utenlandsk arbeidskraft strider med presidentens uttalte mål om å «Make America Great Again» ved å satse på amerikansk arbeidskraft.
Den siste tiden har Ivanka, i likhet med faren, oppmuntret amerikanske selskaper til å ansette amerikanere.
Interessekonflikt
Ivanka Trump overlot sjefsstolen i selskapet til Abigail Klem i fjor for å selv kunne gå inn i jobben som seniorrådgiver i Det hvite hus, men beholdt eierskapet over firmaet.
Enkelte har kritisert Ivanka Trump for å likevel blande rollene og for en rekke interessekonflikter i forbindelse med selskapet.
- Les:
Da Ivanka og Donald Trump spiste middag med den kinesiske presidenten Xi Jinping i «Vinterhvitehuset» i Florida i april 2017, fikk presidentdatterens selskap innvilget og registrert tre varemerker i Kina samme dag.
Tillatelsen fra de statlige myndighetene ga selskapet eneretten til å selge Ivanka-merkede smykker, vesker og spabehandlinger i verdens nest største økonomi.
11 år langt kapittel avsluttes
Ivanka Trump startet merkevaren i 2007 med smykker og utvidet siden sortimentet til å også inkludere sko, klær og briller.
I desember åpnet hun en butikk i lobbyen på Manhattans Trump Tower.
Hun sa selv at hun håpet å kunne selge håndvesker, smykker og stearinlys direkte til forbrukerne, noe etikkeksperter så på som nok en vei rett inn i lommebøkene til Trump-familiens støttespillere.
Nå er mote-eventyret slutt til fordel for hennes nye rolle på den internasjonale politiske røde løper.