Hopp til innhold

Israel krever egne vakter på Kastrup

Danmark nekter å gi etter for Israels krav om å ha egne bevæpnede israelske sikkerhetsvakter på Kastrup som sjekker alle passasjerer som skal til Tel Aviv.

Kastrup
Foto: AMDI THORKILD / AP

Nå truer Israel med å stanse alle flyginger mellom København ogTel Aviv fordi danske myndigheter ikke vil gi etter for de israelske sikkerhetskravene, skriver avisen Haaretz .

Israel vil ha egne, bevæpnede sikkerhetsvakter på Københavns Lufthavne som kan gjennomføre kontroller på egen hånd. De ønsker også en egen sikkerhetssone for de israelske flygningene hvor disse agentene har ansvaret.

Danske myndigheter mener dette er i strid med dansk lov og nekter.

Det er kun dansk politi som har tillatelse til å bære våpen på danske lufthavner, og det er kun dansk sikkerhetspersonale, som er ansatt ved flyplassen, som har rett til å kontrollere de reisende.

Israelerne skal ha fått tilbud om at israelske vakter kan gjennomføre kontroller sammen med dansk sikkerhetspersonell, noe israelerne ikke vil godta.

Alle utenlandske selskap er underlagt den danske lovgivningen.

Ifølge den israelske avisen ble det holdt et møte om saken i helgen, men representanter for de to landenes embetsverk skal ikke ha kommet til enighet.

To selskaper med direkteruter

Det er to flyselskaper som har eller skal få direkteruter mellom København og Tel Aviv, danske Cimber Air og israelske Arkia Airlines.

Og det er i forbindelse med Arkia Airlines' nye rute mellom Tel Aviv og København, som skulle starte opp 4. juli, at uenighetene har oppstått. Arkia Arlines er Israels nest største flyselskap etter El Al.

Det er et kjent faktum at ved alle terminaler El Al flyr fra i Europa og verden for øvrig, er det konsekvent utstasjonert israelske væpnede sikkerhetsagenter i sivil foruten ordinært politi eller militærpersonell. Og om bord på alle fly, er det alltid minst to væpnede agenter som er plassert blant passasjerene.

Sikkerhetspersonalet, som har ansvaret for innsjekking på El Al-flightene, er spesialtrent i profilering, som sorterer personer utifra faktorer som kjønn, alder nasjonalitet og så videre, og innøvde utspørringsteknikker. Personalet er utstyrt med diplomatpass, slik at de ikke kan straffeforfølges i utstasjoneringslandene.

Det er Israels nasjonale sikkerhetstjeneste, kjent under navnet Shin Beit, som har det overordnede ansvaret for flysikkerheten på israelske flygninger.

Økt ønske om sikkerhet

Kommunikasjonssjef Thorbjørn Ancker fra Trafikstyrelsen sier til den danske avisen Berlingske Tidende at ønsket om egne sikkerhetsfolk ikke er enestående for israelske selskap, men at lignende henvendelser også har kommet fra land hvor det pågår uroligheter.

Han bekrefter at det har vært flere møter i sakens anlednig, men ønsker ikke å kommentere den israelske trusselen om å stanse alle direkteflygninger.

- Vi pleier å klare å komme frem til kompromisser som tilfredsstiller begge parter, sier han.

Det danske selskapet Cimber Air kjenner ikke til Israels trussel om å stanse alle avganger mellom og vil inntil videre fortsette å fly som normalt.

– Vi har ikke hørt om noe som skulle påvirke vår rett til å fly. Derfor opererer vi som vi pleier, med tre ukentlige avganger, under de retningslinjer som er avtalt mellom danske og israelske myndigheter, sier direktør Stefan Vilner i det danske flyselskapet.