Hopp til innhold

Islendinger reddet spøkelsesskipet: – Ingen om bord hadde kontroll

Det islandske kystvaktskipet Tyr og kaptein Halldor Nellet ble redningen da nesten 500 flyktninger ble forlatt av mannskapet i en gammel fraktebåt i dårlig vær. – De var redde og slitne og vi måtte love å redde dem, sier kapteinen.

Kaptein Halldor B. Nellet.

Kaptein Halldor B. Nellet på det islandske kystvaktskipet TYR er helten for de nesten 500 fortvilte syriske flyktninger som ble forlatt i en holk i Middelhavet.

Foto: EBU/Kystvakten Island

Det islandske kystvaktskipet TYR, i Middelhavet.

Kystvaktskipet Tyr er Islands bidrag i EUs Frontex-operasjon i Middelhavet.

Foto: Islands kystvakt/Picasa

– Da vi kom frem til skipet i går kveld, ba vi dem om å sakke farten: Men de som var om bord visste ikke hvordan de skulle gjøre det eller styre skipet, sier kaptein Halldor Nellet, som er sjefen på det islandske kystvaktskipet ICGV Tyr.

Mannskapet om bord på lasteskipet «Ezadeen» hadde for lengst forlatt skuta, som lå på fast kollisjonskurs mot Puglia-kysten i Sør-Italia.

Gikk tomt for drivstoff

Været var vanskelig, med vind opp i 20 meter per sekund og sjøen gikk hvit. Det var umulig å borde skipet og den italienske kystvakten ble spurt om å sende et helikopter.

Like etterpå gikk «Ezadeen» også tomt for drivstoff og mistet all fremdrift. Den lå nå hjelpeløst i uværet..

Ezadeen i drift i Middelhavet 2. januar 2015

Lasteskipet Ezadeen er registrert i Sierra Leone. Flyktningene om bord ble forlatt av mannskapet.

Foto: Det islandske kystvaktskipet Tyr / Afp

Uten mat og drikke

Kaptein Halldor B. Nellet

Kaptein Halldor B. Nellet sier de 450 flyktninger om bord på Ezadeen var svært slitne og redde.

Foto: Den islandske kystvakten

– Vi tenkte at vi skulle få skipet til havn ved egen maskin, men oppdaget at det var umulig, ettersom det ikke var noe drivstoff om bord. Da hadde vi ikke noe annet valg enn å slepe det, sier Nellet.

De 450 flyktningene hadde vært uten vann i flere dager, men fikk både drikke og føde av islendingene.

Nellet beskriver menneskene om bord det femti år gamle lasteskipet som redde og slitne.

Ny taktikk

«Ezadeen» er registrert i Sierra Leone, og er det andre spøkelsesskipet som er blitt satt på autopilot i kollisjonskurs mot Italia på én uke

– Redningen av «Blue Sky M» og «Ezadeen» viser at smuglerne finner nye måter å komme seg inn i EU på, sier en talsperson for EU-kommisjonen til AFP.

Det er fjerde gang at Tyr har måttet hjelpe et flyktningskip til havn siden det ble satt inn i Frontex-patruljeringen i desember. EUs Frontex-operasjon er satt i verk for å beskytte unionens yttergrenser.

– EU vil fortsette sin kamp mot menneskesmugling for å hindre slike episoder, og for å beskytte migrantenes liv, sier talspersonen.

Utrangerte lastebåter

– Menneskesmuglerne kjøper opp utrangerte lastebåter i tyrkiske havner og bruker dem til en siste reise til Europa med mennesker som trenger beskyttelse, sier Jørgen Carling på Fredsforskningsinstituttet PRIO til NRK.

Han mener at skipene så ofte brukes til å frakte syriske flyktninger. Carling er ikke overrasket over at mannskapet rømmer skipet før det kommer i land.

– Noe må mannskapet gjøre for ikke å bli arresterte og fengslet i opp til femten år for menneskesmugling, sier Carling.

Smuglernes svar

Ann-Magrit Austenå

Generalsekretær Ann-Magrit Austenå i NOAS mener at spøkelsesskipene kommer i kjølvannet av at Italia har avsluttet sin ettårige aksjon «Mare Nostrum».

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Norsk organisasjon for asylsøkere, NOAS, mener at den nye trenden med å frakte flyktninger i store lasteskip helt frem til Europa kommer i kjølvannet av at italienerne nå kun hjelper flyktninger som kommer inn i deres farvann.

– Førerløse skip er smuglernes svar på at Italia har avsluttet sin «Mare Nostrum»-aksjon i Middelhavet. En del av disse båtene er helt utrangerte, de tar inn vann og må reddes. Så kynisk er det, sier generalsekretær Ann-Margrit Austenå i NOAS.

Mens flyktningene tidligere ofte ble sendt ut i små båter, og satset på å bli reddet av den italienske kystvaktens patruljering i internasjonalt farvann, er en slik ferd blitt enda mer farefull når Italia nå har begrenset sin aksjon.

– Europa kan skylde seg selv

– Italia utfordret EU og europeiske land til å hjelpe til, men dette har ikke fulgt opp på europeisk side, sier Austenå.

Hun mener at europeiske myndigheter kan skylde seg selv for det enorme problemet med menneskesmugling.

– Det er enorme summer å tjene på menneskesmugling. I stedet for å utstede humanitære visum slik at folk kan kjøpe seg en flybillett og komme seg til Europa selv, så er dette blitt en økonomi som europeiske myndigheter har lagt opp til helt bevisst, sier Austenå.

Telt og senger gjøres i stand

Røde Kors setter opp telt for flyktninger i Corigniano

Røde Kors gjør i stand telt til flyktningene som kommer i kveld.

Foto: ALFONSO DI VINCENZO / Afp

Fredag kveld varslet den italienske kystvakten at Ezadeen var ventet inn til havn i Coriglio ved 21-tiden. Der har frivillige fra Røde Kors begynt å sette opp telt og feltsenger til de nesten 500 flyktningene som er ventet å ankomme.

Laster Twitter-innhold

SISTE NYTT

Siste nytt