Hopp til innhold

Isbøtte-kampanje ga hundrevis av millioner til ALS-kampen

Flere millioner mennesker har fått bøtter med isvann over hodet i en kampanje for å samle inn penger til å bekjempe nervesykdommen Als. Resultater er mange hundre millioner kroner til forskning.

George W. Bush dusjer

USAs forrige president, George W. Bush, er en av dem som har fått en bøtte iskaldt vann over hodet i kampen mot Als. I hans tilfelle var det kona Laura som var kvinnen med bøtta. Se video av at Bush «får bøtta» lenger nede i saken.

Foto: Courtesy George W. Bush Presidential Center / Ap

Videoene der kjente og ukjente får en bøtte vann, ofte med isbiter i, over hodet har gått som en farsott på sosiale medier.

Ifølge BBC er over 2,4 millioner isbøtte-videoer lastet opp på Facebook. 28 millioner mennesker har lastet opp, kommentert eller «likt» isbøtte-relaterte innlegg på Facebook.

Enda mer populært har isbøtte-fenomenet vært på billeddelingssiden Instagram.

3,7 millioner videoer med emneknaggene #ALSicebucketchallenge og #icebucketchallenge er blitt lastet opp på Instagram.

Justin Biebers isbøtte-dusj har vært mest populær med over en million «liker».

En annen som har fått en bøtte kaldt vann over hodet er en av verdens rikeste menn, Bill Gates, som måtte til pers etter å ha blitt utfordret av Facebook-gründer Mark Zuckerberg.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Uklart hvor det startet

Selv om millioner har helt bøtter med isvann over hodet, er det ikke klart hvor fenomenet startet.

I fjor startet en kampanje kjent som «Cold Water Challenge» - «kaldtvannsutfordringen» – opp på sosiale medier i nordlige deler av USA.

Utfordringen gikk ut på å ta et bad i kaldt vann eller gi penger til kreftforskning.

I løpet av våren endret utfordringen seg fra å ta et kaldt bad til å få en bøtte kaldt vann over hodet, mye fordi det i de sørlige delene av USA ikke er kaldt nok i vannet til at det er spesielt ubehagelig å kaste seg ut i vannet.

Første gang isbøtte-utfordringen ble knyttet opp mot Als var på et golfprogram på amerikansk TV 30. juni i år der noen av deltagerne tok til orde for å gi penger til kampen mot Als.

Als er en forkortelse for amyotrofisk lateralsklerose, en nervesykdom som i nesten alle tilfeller er dødelig.

Sykdommen er også kjent under navnet Lou Gerighs sykdom, etter en amerikansk baseballspiller som fikk sykdommen på 1930-tallet.

Over 600 millioner kroner

Isdusjene har ikke bare vist seg å være populære på sosiale medier, de har også ført til enorme økninger i donasjonene til kampen mot Als.

Sykdommen er også kjent under navnet Lou Gerighs sykdom, etter en amerikansk baseballspiller som fikk sykdommen på 1930-tallet.

I USA fikk organisasjonen som arbeider for å forskning rundt Als inn 98,2 millioner dollar, over 617 millioner norske kroner, i donasjoner i løpet av august måned.

Tilsvarende tall for samme periode i fjor var 2,7 millioner dollar. Isbøtte-kampanjen har med andre ord ført til at organisasjonen har fått inn 36 ganger så mye penger som i fjor.

I Storbritannia er tendensen den samme. Før isbøtte-aksjonen startet fikk den britiske Als-organisasjonen inn rundt 200.000 pund i donasjoner i uken. I uken fra 22. til 29. august var det tallet øket til 2,7 millioner pund, eller over 13 ganger det vanlige.

Også andre frivillige organisasjoner forteller om en økning i donasjonene etter at isbøtte-aksjonene startet.

I tillegg til at organisasjonene har fått inn store summer til å bekjempe sykdommen er også folks bevissthet rundt og kunnskap om Als økt kraftig.

Nettsiden til den amerikanske Als-organisasjonen hadde rundt 17.500 daglige besøk før isbøtte-aksjonen startet. På en enkelt dag etter at aksjonen hadde startet – 20. august – hadde nettsiden 4,5 millioner besøkende.

I løpet av perioden fra 1. til 27. august hadde den engelske Wikipedia-siden om ALS 2.717.754 sidevisninger. Til sammenligning var tilsvarende tall for hele det foregående året 1.662.842 sidevisninger.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Donald Trump og kvinner i lårkorte skjørt

Der George W. Bush lar kona Laura Bush helle bøtten med isvann over hodet på seg, har Donald Trump en annen variant.

Han sitter på taket av en bygning i New York, mens to unge kvinner i korte skjørt heller hver sin balje med vann over hodet på ham.

Også countrysangeren Dolly Parton har utstyrt seg med to hjelpere, men i hennes tilfelle er de mer påkledd en Trumps assistenter.

Når det gjelder Parton er det også klart at det virkelig er vann med isbiter i, noe som ikke går like tydelig frem av videoen til Donald Trump.

  • Se videoene der Donald Trump og Dolly Parton får isbøttene over seg nederst i saken.

Etter enorm oppmerksomhet i løpet av august måned har isbøtte-kampanjen de siste dagene kjølnet kraftig av på sosiale medier.

Opp mot én milliard

Fasiten etter en måned der aksjonen har gått som en farsott på sosiale medier er ikke til å kimse av; på verdensbasis er kanskje så mye som én milliard kroner samlet inn til kampen mot Als.

Den lærdommen er ikke oversett av andre som samler inn penger for gode formål, men lederen for det ikke-kommersielle kommunikasjonsselskapet Nfpsynergy, Joe Saxton, sier det er vanskelig å planlegge slike fenomener på sosiale medier.

– Sosiale medier er ekstraordinært kraftige verktøy for veldedige organisasjoner, men det er ikke noe de kan kalkulere i særlig grad – kampanjer som dette er alltid en bonus, sier Joe Saxton.

SISTE NYTT

Siste nytt