I den første rapporten om flystyrten øst i Ukraina i sommer slår den nederlandske granskingskommisjonen fast at det ikke var registrert noen tekniske feil på flyet, og at styrten ikke skyldtes menneskelige feil.
«Vrakdelene på bakken indikerer at flyet ble oppløst i biter mens det var i lufta,» heter det i rapporten (pdf).
Kommisjonen mener flykroppen ble truffet av et stort antall «høyenergiobjekter» som trengte gjennom skroget fra utsiden.
Skadene førte trolig til en strukturell kollaps som gjorde at flyet falt fra hverandre, heter det videre. Rapporten sier ingenting om hva som faktisk traff flyet, men slår fast at skadene ikke kan skyldes noen kjente feil på flyets motorer eller systemer.
Etterforskerne har ikke fått besøke området selv, men mener bilder av vrakdelene beviser at flyet gikk i oppløsning før det traff bakken. MH17 ble skutt ned i 33.000 fots høyde, mens det ukrainske luftrommet var stengt opp til 32.000 fot.
Les også:
Les også:
Ingen tekniske feil
Opptak fra de svarte boksene og flydata viser at flygingen gikk som normalt frem til klokken 13.20 lokal tid, og at den da endte brått.
Opptak av samtalene blant besetningen gir ingen indikasjoner på tekniske feil eller noen nødsituasjon, og tekniske data viser at alt fungerte som normalt på flyet.
Rapporten understreker også at flyet var bemannet av en erfaren og godt kvalifisert besetning.
Flyet forsvant fra radaren samtidig som det mistet kontakt med bakken.
– MH17-styrten har sjokkert en hel verden og ført til en rekke spørsmål. De innledende opplysningene i etterforskningen tyder på en ekstern årsak til styrten. Ytterligere undersøkelser vil være nødvendig for å fastslå årsaken med større presisjon, sier kommisjonens leder Tjibbe Joustra.
Nederland leder den internasjonale etterforskningen, og får hjelp av eksperter fra Storbritannia, Tyskland, USA, Australia, Malaysia, Ukraina og Russland.
Etterforskningen delt i tre
Flyet var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur 17. juli da det styrtet ved byen Torez i Donetsk-regionen øst i Ukriana. Alle de 298 menneskene om bord omkom.
Kort tid etter ble det kjent at flyet trolig ble skutt ned. Prorussiske separatister, som hadde kontroll over området, anklages for å ha skutt ned flyet med russiske raketter. Russland nekter for å ha utstyrt opprørerne med slike våpen.
Les:
Les:
Nederlandske myndigheter har delt granskingen i tre faser.
Den første fokuserer på kunne fastslå årsaken til flystyrten, og er en internasjonal etterforskning. Alle andre muligheter skal utelukkes, slik at konklusjonen er ubestridt og bredt akseptert, opplyser etterforskerne.
Målet er blant annet å forhindre at pårørende blir konfrontert med nye spekulasjoner og usikkerhet i fremtiden, og å dele informasjon med pårørende og myndighetene i andre land.
Les også:
Vil ikke fordele skyld eller ansvar
Den andre etterforskningen dreier seg om selve prosessen rundt flyruter og risikoanalyse over Øst-Ukraina. Her skal etterforskerne se på tidligere hendelser og vurdere hvordan systemet fungerer.
Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) ba i forrige uke om hjelp til å innføre et nytt varslingssystem som følge av nedskytingen.
Den tredje etterforskningen skal undersøke passasjerlista, og hvorfor den ikke var tilgjengelig umiddelbart.
Den nederlandske sikkerhetskommisjonen understreker at de ikke vil komme med noen uttalelser om skyld eller ansvar. Dette inngår heller ikke i etterforskningen.
Den endelige rapporten skal offentliggjøres innen et år etter styrten, og er ventet i begynnelsen av neste sommer.
Les også: