Ingen tekniske feil på MH17

Malaysia Airlines-flyet MH17 ble truffet av et stort antall fragmenter fra utsiden og gikk i oppløsning i lufta, slår nederlandske etterforskere fast.

MH17-rapport

Cockpit-gulvet har en rekke hull i skroget, som etterforskerne mener stammer fra fremmedlegemer som traff flyet i høy hastighet.

Foto: NBAAI
Anders Brekke
Journalist

I den første rapporten om flystyrten øst i Ukraina i sommer slår den nederlandske granskingskommisjonen fast at det ikke var registrert noen tekniske feil på flyet, og at styrten ikke skyldtes menneskelige feil.

MH17-vraket

Flykroppen er revnet og gjennomboret flere steder.

Foto: DCA/AFP

«Vrakdelene på bakken indikerer at flyet ble oppløst i biter mens det var i lufta,» heter det i rapporten (pdf).

Kommisjonen mener flykroppen ble truffet av et stort antall «høyenergiobjekter» som trengte gjennom skroget fra utsiden.

Skadene førte trolig til en strukturell kollaps som gjorde at flyet falt fra hverandre, heter det videre. Rapporten sier ingenting om hva som faktisk traff flyet, men slår fast at skadene ikke kan skyldes noen kjente feil på flyets motorer eller systemer.

Etterforskerne har ikke fått besøke området selv, men mener bilder av vrakdelene beviser at flyet gikk i oppløsning før det traff bakken. MH17 ble skutt ned i 33.000 fots høyde, mens det ukrainske luftrommet var stengt opp til 32.000 fot.

Les også: – Fikk eksplosivt trykkfall
Les også: MH17-rapport klar i dag

MH17-vrakdeler i Ukraina

Vrakdelene er spredd utover et stort område, noe som tyder på at flyet hadde gått i oppløsning før det traff bakken.

Foto: Onderzoeksraad/Google

Ingen tekniske feil

Ferdskriver fra MH17

Ferdskriveren fra MH17 ble fjernet fra vraket av separatister i området, men ble overlevert til en representant for malaysiske myndigheter i Donetsk fire dager senere. Den var intakt, og har ikke blitt manipulert.

Foto: AAIB

Opptak fra de svarte boksene og flydata viser at flygingen gikk som normalt frem til klokken 13.20 lokal tid, og at den da endte brått.

Opptak av samtalene blant besetningen gir ingen indikasjoner på tekniske feil eller noen nødsituasjon, og tekniske data viser at alt fungerte som normalt på flyet.

Rapporten understreker også at flyet var bemannet av en erfaren og godt kvalifisert besetning.

Flyet forsvant fra radaren samtidig som det mistet kontakt med bakken.

– MH17-styrten har sjokkert en hel verden og ført til en rekke spørsmål. De innledende opplysningene i etterforskningen tyder på en ekstern årsak til styrten. Ytterligere undersøkelser vil være nødvendig for å fastslå årsaken med større presisjon, sier kommisjonens leder Tjibbe Joustra.

Nederland leder den internasjonale etterforskningen, og får hjelp av eksperter fra Storbritannia, Tyskland, USA, Australia, Malaysia, Ukraina og Russland.

Malaysia Airlines-flyet MH17 ble truffet av et stort antall fragmenter fra utsiden og gikk i oppløsning i lufta, slår nederlandske etterforskere fast.

VIDEO: Den første rapporten om MH17 ble offentliggjort i Nederland i dag.

Etterforskningen delt i tre

Flyet var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur 17. juli da det styrtet ved byen Torez i Donetsk-regionen øst i Ukriana. Alle de 298 menneskene om bord omkom.

Kort tid etter ble det kjent at flyet trolig ble skutt ned. Prorussiske separatister, som hadde kontroll over området, anklages for å ha skutt ned flyet med russiske raketter. Russland nekter for å ha utstyrt opprørerne med slike våpen.

Les: – Trudde me skulle slåst mot fallskjermsoldatar
Les: – Tre-fire dagers trening nok for å skyte ned passasjerfly

Nederlandske myndigheter har delt granskingen i tre faser.

Den første fokuserer på kunne fastslå årsaken til flystyrten, og er en internasjonal etterforskning. Alle andre muligheter skal utelukkes, slik at konklusjonen er ubestridt og bredt akseptert, opplyser etterforskerne.

Målet er blant annet å forhindre at pårørende blir konfrontert med nye spekulasjoner og usikkerhet i fremtiden, og å dele informasjon med pårørende og myndighetene i andre land.

Les også:

Vrakdel fra MH17 i Ukraina

Vrakdel fra høyre side av flyets bakdel. Etterforskerne mener cockpit og den fremste delen av flyet løsnet først.

Foto: NBAAI

Vil ikke fordele skyld eller ansvar

Den andre etterforskningen dreier seg om selve prosessen rundt flyruter og risikoanalyse over Øst-Ukraina. Her skal etterforskerne se på tidligere hendelser og vurdere hvordan systemet fungerer.

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) ba i forrige uke om hjelp til å innføre et nytt varslingssystem som følge av nedskytingen.

Den tredje etterforskningen skal undersøke passasjerlista, og hvorfor den ikke var tilgjengelig umiddelbart.

Den nederlandske sikkerhetskommisjonen understreker at de ikke vil komme med noen uttalelser om skyld eller ansvar. Dette inngår heller ikke i etterforskningen.

Den endelige rapporten skal offentliggjøres innen et år etter styrten, og er ventet i begynnelsen av neste sommer.

Les også: FN vil ha bedre flysikkerhet i konfliktsoner

Flyvrak Malaysia Airlines Boeing 777
Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt