Hopp til innhold

Fraktet 8 milliarder passasjerer uten dødsulykker

Det er glede i den statlige jernbanen i India. For første gang siden selskapet ble etablert av britene i 1853 har ingen passasjerer omkommet i togulykker.

In this photo taken on February 15, 2019, Indian Prime Minister Narendra Modi (2nd L) flags off India's first semi-high speed express train Vande Bharat Express at New Delhi Railway Station. -

Indias statsminister Narendra Modi gir klarsignal til landets første høyhastighetstog i februar 2019 på jernbanestasjonen i New Delhi.

Foto: STR

Siden 1980 har antall ulykker blitt redusert med 95 prosent. Bedre sikkerhet på Indias jernbanenettverk har vært prioritert av myndighetene de senere år.

A train pulled by two vintage steam engines makes it way through a cheering crowd in Bombay, April 16, 2002, to mark the 150th anniversary of Indian Railways.

Den indiske jernbanen feiret 150-års jubileum i 2003. Et pyntet damplokomotiv kastet glans over feiringen.

Foto: ARKO DATTA

Det er registrert 59 uhell, men ingen omkomne i de siste 12 månedene det er statistikk for. Det står i skarp kontrast til femårsperioden 1990–95 da om lag 500 passasjerer omkom hvert år, skriver The Economic Times of India.

Ulykkesstatistikken som nå blir offentliggjort gjelder finansåret fra april 2018 til april 2019. Det er siste periode med fullstendig statistikk for hele India. I disse 12 månedene ble det fraktet 8 milliarder passasjerer på kryss og tvers av det folkerike landet.

India's Minister of Railways Piyush Goyal

Indias jernbaneminister Piyush Goyal (tv) har grunn til å være fornøyd. Her på vei til et parlamentsmøte i New Delhi nylig sammen med en kollega.

Foto: PRAKASH SINGH

– Ingen dødsulykker blant passasjerene i løpet av siste finansår, skrev jernbaneminister Piyush Goyal på Twitter da tallene ble klare 25. desember.

Laster Twitter-innhold

Det har vært ulykker med dødelig utgang for ansatte i den indiske jernbanen i den aktuelle perioden, men også på det området har det vært forbedringer.

Det er likevel ikke lenge siden en av de verste ulykkene som rammet passasjerer på det indiske jernbanenettet. Over 100 mennesker omkom da et tog sporet av i delstaten Uttar Pradesh for tre år siden.

 accident in Khatauli, in the northern state of Uttar Pradesh, India August 20, 2017.

Indisk jernbane har vært beryktet for sine mange ulykker. Bildet er fra Khatauli i delstaten Uttar Pradesh i august 2017. Da omkom 23 mennesker og 156 ble skadd.

Foto: ADNAN ABIDI / Reuters

Men mange tusen blir fortsatt drept av tog

De positive tallene ovenfor gjelder passasjerer som reiser med tog, ikke folk som blir påkjørt. Fortsatt er det veldig mange mennesker i India som dør eller blir skadd når de har forsøkt å krysse jernbanelinjer.

Den siste tilgjengelige statistikken for slike hendelser er fra 2015–2017. I løpet av disse tre årene døde nærmere 50.000 mennesker som forsøkte å krysse jernbanespor. De rakk aldri å komme over på den andre siden.

Dette er offisielle tall som den statlige jernbanen selv har oppgitt. De er gjengitt av nettstedet News 18.

Commuters cross railway tracks at a station in Kolkata, India

Pendlere krysser jernbanesporene ved en stasjon i byen Kolkata.

Foto: Bikas Das / Ap

En av de verste ulykkene skjedde i Amritsar i oktober 2018. Da hadde folk stilt seg opp på jernbanelinja for å følge med på en festival. De hørte ikke at toget kom på grunn av den kraftige støyen fra et fyrverkeri. Det var 59 mennesker som omkom, skrev Reuters den gangen.

Pårørende etter ofrene fra ulykken i Amritsar protesterer på årsdagen for tragedien 8. oktober 2019. De krever økonomisk kompensasjon fra myndighetene i Punjab.

Pårørende etter ofrene fra ulykken i Amritsar protesterer på årsdagen for tragedien 8. oktober 2019. De krever økonomisk kompensasjon fra myndighetene i Punjab.

Foto: NARINDER NANU / AFP

Og ikke nok med det. Folk liker å ta selfies langs jernbanelinjene i India. Flere og flere gjør dette, men ofte med et tragisk utfall. BBC har fortalt om dette fenomenet.

SISTE NYTT

Siste nytt