NRK Meny
Normal

Hun setter livet på (tå)spissen

For utenforstående handler det om å gi føtter og kropp juling uken gjennom, men for Gina Storm-Jensen handler det om å ha fått en drøm oppfylt. Hun danser for den kongelige balletten i London, og er stadig redd for å våkne av drømmen.

Gina Storm-Jensen

Gina Storm-Jensen foran speilet i dansestudioet.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Covent Garden

Covent Garden ligger midt i sentrum av London.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Det er trolig flere nordmenn som har sett baksiden enn fremsiden av det flotte operahuset i London, nærmere bestemt Covent Garden – midt i sentrum.

Bygningen, som er hjem både til The Royal Opera og The Royal Ballet, har nemlig ryggen til gatekunstnere, salgsboder, kafeer, restauranter og alt som ellers turister måte ønske seg i hjertet av den britiske hovedstaden.

På vei opp mot tube-stasjonen like ved, kan du inne i et smug til høyre skimte en snodig bro som går mellom to digre bygg. Broen forbinder den kongelige ballettskolen og den kongelige balletten. Noen få meter ligger de fra hverandre, men for flertallet av elevene er veien uendelig og uoppnåelig.

Av rundt 30 elever hvert år, plukkes bare én eller to ut som får kontrakt. I fjor gikk den til en norsk jente, det er mange generasjoner siden sist.

Gina Storm-Jensen danser for den kongelige balletten i London, og er stadig redd for å våkne av drømmen. Dette klippet er fra da hun danset Julemorgen i 2007.

SE VIDEO: Gina Storm-Jensen danser for den kongelige balletten i London, og er stadig redd for å våkne av drømmen. Dette klippet er fra da hun danset Julemorgen i 2007.

Beinharde dager

Hun heter Gina Storm-Jensen, og til sin egen store overraskelse ble hun plukket ut i fjor høst. Normalt sett plukkes danserne ut i februar/mars, men hun ble plukket ut i oktober i fjor.

– Jeg var på en konkurranse med den norske ballettskolen, så fikk jeg tilbud om å gå The Royal Ballet School, med en sponsor som skulle sponse meg alle tre årene. Det var jeg kjempeheldig med, for det er kjempedyrt å være her. Og så var jeg heldig å få tilbud nå i det tredje året. I oktober fikk jeg tilbud om å begynne. Jeg fikk tilbudet på fredag, og så spurte de meg på mandag om jeg kunne begynne da. Jeg bare tenkte «jeg kan ikke si nei», forteller Gina og ser nesten så himmelfallen ut nå, som hun må ha gjort da tilbudet kom.

Det er mange uker siden NRK spurte om å få filme og ta bilder av Gina Storm-Jensen på The Royal Ballet – og vi er etter nøye vurdering sluppet innenfor dørene.

Vi har fylt ut et sirlig skjema om alt fra hva vi vil filme og fotografere, til hvor mange som kommer til å se reportasjen, og så ble det hele vurdert på et eget møte ved balletten. Det er mandag kveld, og vi er lovet en drøy time med 18-åringen fra Oslo, når hun er ferdig med dagens treningsøkt.

Informasjonsmedarbeideren forteller oss om og om igjen at danserne har lange dager, og at vi må ikke slite henne ut, at vi kun får lov å filme i studioet de har booket for denne seansen, og at når timen er over, må Gina få gå hjem.

Etter et kvarters tid, kommer Gina, blid og fornøyd, og virker klar for både filming og intervju. Men at dagene er lange – og harde – er det liten tvil om.

– Jeg står opp halv-åtte, spiser frokost og er her klokken ni. Gjør meg ferdig med hår og sminke, og kommer opp til studioet, ser hvor jeg skal være, og så begynner klassen halv-elleve. Jeg varmer opp i en halvtime eller time. Så danser vi til kvart over 12. Så har vi prøver til halv-seks hvis det er forestilling, halv-syv hvis ikke. Hvis det er forestilling, så har vi det fra halv-åtte til halv-elleve. Etter dusj og påkledning er det banen hjemme, og er kanskje der halv-tolv, og så er det samme neste dag, smiler Gina.

– Og dette vil du?

– Hahaha, å ja, jo da, jeg vil det! Har fortsatt prøvetid til april, så får vi se. Forhåpentligvis blir jeg her.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Covent Garden

Operahuset i London, Covent Garden.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Knekk og knas

Gina fortsetter med å vise oss øvelser og oppvarming. Og hele tiden hører vi lyden fra veltrente ledd og muskler etter hvert som hun beveger seg ved skranken eller på gulvet i studioet. Om igjen og om igjen. Bena løftes med største selvfølgelighet rett til værs, og legges loddrett inntil kroppen.

Da Gina Storm-Jensen fikk kontrakten, var begeistringen stor i Norge. Ballettsjef Ingrid Lorentzen ved Den Norske Opera skrev «Gina Storm-Jensen (18) first Norwegian ever to join the #RoyalBallet in London, straight from school! Congratulations to Gina, and teachers!» på Twitter, mens Ballettskolen på Facebook skrev «Ballettskolens tidligere elev Gina Storm-Jensen har som første norske jente fått kontrakt med The Royal Ballet i London, et av verdens absolutt fremste ballettensembler.»

Det er delvis sant – en annen norskfødt danser har jobbet ved Royal Ballet før Gina, hun het Gerd Larsen og kom til London på 30-tallet, gjorde etter hvert brite av seg, og ble ved balletten i mange tiår.

Uansett er det en svært sjelden mulighet som Gina Storm-Jensen har fått – og som hun må jobbe for.

– Det er kjempeslitsomt, men det er verdt det, jeg lover deg, når du står på scenen – det er helt utrolig. «Dealen» her med The Royal Ballet er at hvis du ikke har lyst til å holde på så lenge, og trene så mye, da er det ikke noen vits å være her. Jeg tror at når du danser så mange timer hver dag, så venner kroppen seg til det.

Veien kort mellom gledestårer – og de andre tårene

Samantha Raine

Samantha Raine var danser i 15 år, nå lærer hun opp nye jenter.

Foto: Royal Ballet

NRK møter også en annen ansatt ved balletten, som har tittelen «ballet mistress» eller repetitør på norsk. Samantha Raine var danser i 15 år, nå lærer hun opp nye jenter.

– Vi leter etter talentene som er der ute. Jeg tror The Royal Ballet er ganske spesiell, vi har mange dansere som er veldig forskjellig fra hverandre, alle har sine egne fortrinn, og det gjør balletten her helt unik.

Men det er selvsagt forestillingene de lever og ånder for, få de fremste rollene, være nær publikum, få vist hva de kan.

– Hver gang en ny ballett skal settes opp, settes rollelisten opp på oppslagstavlen, folk kommer for å se hvilken rolle de skal lære seg. Det er skuffelser, men også total glede og begeistring. Det betyr heldigvis ikke at noen faller på bunnen av listen, det betyr bare at de ikke passer til enkelte roller. Det kommer flere sjanser.

Gina er fortsatt så ny, at hun er reserve. Det betyr også at hun må hoppe inn i nærmest hva det skal være.

– Royal Ballet er jo et av verdens beste kompani så du må jo alltid være så god som du kan. Du har et sånt press mot å kunne prestere hele tiden, men jeg føler det ikke som et press. Jeg har vennet meg til scenen. Første gang jeg var på scenen som student, var jeg helt lam og tenkte «herregud, kan ikke danse for 2-3.000 mennesker», men nå er det bare naturlig. Det kuleste jeg vet er når balletten blir direktesendt på kino over hele verden, da tenker jeg bare at flere millioner mennesker ser på … og … og …(Gina blir drømmende i blikket et øyeblikk)..det er dritkult. Det kan ikke bli bedre!

Uansett hvilke innganger vi måtte ha om spørsmålene, om hvor hard treningen er, hvor utfordrende det er, så munner så godt som alle svar ut i hvor fantastisk det er å få være ved balletten i London.

– Det var som en drøm jeg ikke torde drømme. Det var en drøm som jeg egentlig alltid har hatt, men torde aldri drømme om det fordi jeg visste at hjertet mitt skulle bli knust. Men så når det plutselig skjedde skjønte jeg det ikke. Hva? Hva skjedde nå? Skal jeg være glad nå? Det skjedde kjempefort. Jeg tror fortsatt det er drøm, jeg er så redd for at jeg skal våkne og så er jeg tilbake på skolen …!

Artikkelen fortsetter under bildet.

Gina Storm-Jensen

Gina Storm-Jensen utenfor Covent Garden.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Ikke tid til kjæreste

En time går mot slutten, og informasjonsmedarbeideren som har fulgt med på filming, bildeknipsing og intervju har kremtet både en, to og tre ganger. Hun er redd for at vi sliter ut Gina som har danset hele dagen, og ennå har fem arbeidsdager igjen av uken.

Gina Storm-Jensen

Gina Storm-Jensen har ikke tid til kjæreste.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Vi takker for hjelpen, men sniker oss med på den korte spaserturen fra balletten og bort til Tube-stasjonen på Leicester Square, for å få rundet av intervjuet.
Rundt oss er kveldslivet i gang, dette er Londons berømte teaterstrøk, og folk strømmer til og fra både teatre, kinoer og utesteder.

– Rekker du å nyte London selv med all treningen?

– Jada, jeg har ikke mye tid, jeg må innse det, men søndagene er dagen forsøker jeg å pakke inn så mye som mulig, treffe folk og ha det gøy. Men jeg kan ikke gjøre for mye på søndagene heller. Kroppen er trett, og jeg må få slappet av.

Vi er fremme med nedgangen til tuben, og hun har en kort tur med banen hjem til mor og far. De flyttet hit da datteren begynte på ballettskolen, noe hun har uttrykt glede for mange ganger gjennom intervjuet.

– Du føler ikke du må utsette en masse ting da, som å få deg kjæreste, og ...

- Nei, bryter Gina inn, -det er et stort problem for meg, jeg MÅ få meg kjæreste. Jeg skal få meg kjæreste …

– Du må bare få tid først?

– Ja, sier hun og sukker, jeg vet bare ikke helt når. Jeg skal finne tid.

Sier Gina Storm Jensen, med alle sine 13 timers dager. Som med yrket ellers, handler det nok om å ta noen steg av gangen.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt