Hopp til innhold

Her er 2009s sikreste biler

Euro NCAP har avslørt hvilke biler som gjorde det best i sikkerhetstestene i 2009.

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI, her under lanseringen i 2008, gikk av med seieren i sikkerhetstesten.

Foto: Remy De La Mauviniere / Scanpix/AP

Euro NCAP , som støttes av EU-kommisjonen og setter sikkerhetsstandarden i de fleste europeiske land, utarbeider hvert år sikkerhetsrapporter på nye bilmodeller, og rangerer dem ved hjelp av stjerner.

I 2009 testet Euro NCAP 33 bilmodeller. Bilene måtte gjennom fire kollisjonstester, samt en grundig inspeksjon av sikkerhetsutstyr og deler.

Euro NCAP har også gjort nye tester av bilmodeller som ble testet i 2007 og 2008, og oppdatert resultatene i tråd med det nye karaktersystemet, skriver organisasjonen i en pressemelding .

Volkswagen tryggest

Toyota Prius

Toyota Prius.

Foto: Shizuo Kambayashi / AP
Toyota Avensis

Toyota Avensis deler femteplassen med Volvo og Opel.

Foto: ERIC PIERMONT / AFP

Førsteplassen går til Volkswagen Golf VI, som ble testet i 2008 og utgitt på nytt i 2009. Volkswagen-modellen var overlegent best i kategorien beskyttelse av voksne passasjerer, der den fikk et resultat på 97 prosent.

De to hybridbilene Honda Insight og Toyota Prius tar henholdsvis andre- og tredjeplass. Begge kan skilte med solid sikkerhetsutstyr, og gode resultater i beskyttelse av både voksne og barn.

Les også: Toyota tilbakekaller biler i Europa

Hyundai i20 tar fjerdeplassen, mens femteplass deles mellom Toyota Avensis, Volvo XC60 pg Opel Astra.

Alle fikk fem stjerner.

Bilmodellene som fikk årets dårligste resultater var Suzuki Alto og Toyotas Urban Cruiser, som begge fikk tre stjerner.

Les også: - Ikke kjør disse bilene

Hever terskelen

– Dette er første gang vi kan regne ut resultater som gir et bilde av den totale sikkerheten. Selv om disse bilene gjør det veldig bra på forskjellige områder, indikerer topp fem-plasseringene at de er blant årets sikreste biler, sier Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen.

I 2010 heves terskelen for å få toppkarakter. For å få fem stjerner vil Euro NCAP nå kreve et resultat på 80 prosent i beskyttelse av voksne passasjerer (tidligere 75 prosent), 75 prosent i barnesikkerhet (tidligere 70 prosent), mens beskyttelsen av fotgjengere må overstige 40 prosent.

Les også: Nye biler slaktes i whiplash-test

De første resultatene for biler som blir testet med disse kriteriene er ventet i begynnelsen av mars.

Euro NCAP har tidligere fått kritikk for å være for rundhåndede med toppkarakterer, og den danske bilistorganisasjonen FDM mente at sikkerhetstestene kunne bli en sovepute.

Les: Kritikk mot sikkerhetstest

SISTE NYTT

Siste nytt