Googles selvkjørende biler testkjører på offentlige veier

De første selvkjørende bilene uten personer i forsetet kjørte tirsdag på veier i Arizona.

Google Waymo

PÅ VEIEN: Bildet viser en Chrysler Pacifica utstyrt med Google-bilens selvkjør-teknologi, som testes i møte med en fotgjenger og en syklist i California.

Foto: Julia Wang / AP

Det opplyste Google-direktør John Krafcik på teknologikonferansen Web Summit i Lisboa tirsdag, skriver Danmarks Radio. Selskapet bak de selvkjørende bilene heter Waymo.

Den førerløse bilen har blitt testet i Phoenix, Arizona siden i fjor. Det er innbyggerne i byen Chandler utenfor Phoenix, som nå kan få teste de selvkjørende bilene i trafikken.

Bilmodellen blir kalt den første «ekte selvkjørende bilen» av Financial Times, siden bilen ikke har et menneske sittende bak rattet i tilfelle en nødssituasjon.

– Det ulimale målet vårt er å få selvkjør-teknologien til flere byer i USA og rundt i verden, sa Krafcik.

Testkjøring

I første omgang vil selskapet teste bilene med én person til stede i baksetet i bilen.

Flere andre selskaper som BMW, General Motors og Uber har alle testet selvkjørende biler, men med en person i førersetet.

Biler med selvkjørende egenskaper er også tilgjengelig allerede i dag.

John Krafcik holdt foredrag i Lisboa

KOM MED NYHET: Google-sjef John Krafcik kom med nyheter under Web Summit i Lisboa.

Foto: Patricia De Melo Moreira / AFP

I løpet av de neste månedene vil det bli mulig for innbyggere i Chandler å praie en av disse bilene gjennom en app, på samme måte som man bestiller en taxi. Det opplyser Google på pressekonferansen i Lisboa.

Selskapet har investert mer enn én milliard dollar i forskning på såkalte autonome kjøretøy.

Skeptikere har stilt spørsmål ved om teknologien er god nok til å takle de mange uforutsette hendelsene som kan oppstå på veien.

Avgrenset område

Bilene i Arizona vil bare kjøre innenfor et avgrenset område definert på forhånd. Området vil etter hvert bli større, og dekke en stor del av Phoenix.

Det er også installert et slags backup-system i bilene, dersom hoveddatamaskinen skulle bli ødelagt, skriver The New York Times.

Forskere tror at selvkjørende biler kan være tryggere enn biler styrt av mennesker, fordi de er strengt programmert til å følge trafikkreglene, de blir ikke distrahert og de skal ta lite unødvendig risiko.

Langt prosjekt

LANGT PROSJEKT: Google har jobbet med selvkjørende biler siden 2009. Denne bilen er en Toyata Prius fra 2012.

Foto: Karen Bleier / AFP

SISTE NYTT

Siste nytt