Den filippinske førstestyrmannen og lettmatrosen på skipet "Bow Eagle" skal ha observert den franske fisketråleren i god tid før de kolliderte. De skal også ha svingt hardt styrbord for å forsøke å unngå et sammenstøt. Det forklarte den norske kapteinen på skipet, Reidar Heggås (54), under første del av sjøforklaringen etter ulykken
som kostet fire menneskeliv utenfor kysten av Frankrike natt til mandag.
I et enkelt konferanserom på et hotell utenfor Rotterdam gikk Heggås fredag detaljert gjennom hendelsesforløpet fra han oppdaget skader på skipet mandag til han ankom Rotterdam torsdag.
Det var en historie fylt av uvisshet, frykt og sorg. Uvisshet om hva som hadde skjedd den skjebnesvangre natten, frykt for å miste kjemikalielasten ut i havet og sorg over til slutt å innse at det var hans skip som hadde forårsaket fire fiskeres død.
Innrømmelse under press
Heggås forklarte hvordan han først skjønte at noe var galt da mannskapet ikke greide å få opp trykket i en lastetank på babord side. Selv hadde han nemlig ikke våknet av rystelsene som gikk gjennom skipet da sammenstøtet skjedde. Skadene fra kollisjonen
med fisketråleren Cistude kom for en dag og ble forsøkt
reparert.
Så kom meldingen om at en fransk tråler hadde forlist
ikke langt fra "Bow Eagles" kurs. Mistanken vokste. Var det vi som hadde rent den i senk? De første samtalene med førstestyrmannen og lettmatrosen som hadde vært på vakt på natten avdekket ingenting spesielt. Kanskje var
det en stor bølge som hadde forårsaket skadene på skroget,
forklarte lettmatrosen.
Franske etterforskere og en advokat fra de norske eierne klatrer om bord i "Bow Eagle" onsdag 28. august 2002. (Foto: Reuters)
Men så ble han innhentet av samvittigheten. Han la kortene på bordet og innrømmet å ha truffet tråleren. Etter to timer bak låst dør innrømmet også førstestyrmannen forholdet.
- Da måtte jeg ringe rederiet og si at det var vi som hadde
truffet fisketråleren, sa kaptein Heggås med beveget stemme.
Unnamanøver
Sammen med overstyrmann Roar Torfinn Olsen fikk kaptein Heggås de to filippinerne til å undertegne en skriftlig forklaring av hva som hadde skjedd. Av denne gikk det fram at de to på brua skal ha observert fisketråleren i god tid før sammenstøtet.
Tråleren lå på kollisjonskurs med Bow Eagle, men siden den kom fra babord, hadde den vikeplikt. Ifølge Heggås må førstestyrmannen derfor ha trodd at tråleren skulle vike i siste øyeblikk. Det gjorde den ikke. Like før sammenstøtet svingte derfor "Bow Eagle" skarpt mot styrbord, men
det var for sent.
Heggås sa i sjøforklaringen at skadene på Bow Eagle var det
eneste tekniske bevis på at førstestyrmannen skal ha forsøkt å unngå kollisjonen gjennom en unnamanøver.