– Det er dramatisk, ja. Folk har ikke penger å handle for, sier bokhandleren David til NRK.no.
Har har solgt bøker i middelhavsbyen Toulon i 35 år, men kan ikke huske at det har vært så ille før.
– Alle småkjøpmennene sliter. Stadig flere ber meg legge til side varer, eller å få legge til side noe til de får penger, sier den 59 år gamle bokhandleren.
1,2 millioner småkjøpmenn
Napoleon kalte i sin tid arvefienden Storbritannia for «et land av småkjøpmenn», men beskrivelsen passer minst like godt på Frankrike.
Alt i alt er det ca. 1,2 millioner av dem, småbutikkene som ikke er en del av noe kjede og der eieren – eller hans kone – står bak disken.
Ofte ligger de tett etter hverandre i småbyenes hovedgater, ostehandleren – «le fromagerie», kakebutikken – «le patisserie» og isenkrambutikken – «le quinqaillerie».
Er småbyen hakket større enn de aller minste, så har de gjerne en krydderhandler – «episserie »- og såpehandler – «savonnerie» – også.
Brød og kaker
I Boulangerie de Pin i Nice selger de både brød og kaker.
Datteren til innehaveren står bak disken. Hun vil ikke ut med navnet sitt eller la seg fotografere, men snakker villig om problemene i bransjen.
– Vi selger mindre dyre kaker enn før, men folk må selvfølgelig ha brød, sier hun til NRK.no.
54 kasser på rad
Det er ikke bare den økonomiske krisen som truer kjøpesentrene, i kanskje like stor grad er den skyldes en egen fransk oppfinnelse.
Mens amerikanerne har funnet opp kjøpesenteret – «the mall» – med mange butikker under et tak, har franskmennene funnet opp hypermarkedet «le hypermarchè», alt på samme gulv.
Utenfor Perpignan, helt sør i Frankrike nær grensen til Spania, ligger et av de største: Auchan.
Her er alt på ett gulv; hvitevarer og elektronikk, hagemøbler og innemøbler, kopper og kar, klær og sko, hagler og fiskestenger, noen hundre hyllemeter med ost og en ferskfiskavdeling som ville fått enhver norsk fiskehandler til å rødme av utilstrekkelighet.
54 kasser på rekke og rad, noen hundre meter med kasser, sørger for at køen sjelden blir uoverkommelig.
Frankrike har to av verdens giganter innen varehandel.
Carrefour er verdens nest største kjede, bare slått av amerikanske Wal-Mart.
Auchan er noe mindre, og med 269.000 ansatte i 1375 hyper- og supermarkeder i 12 land er også det selskapet et av verdens største.
Siden Nicolas Sarkozy ble president i 2007 har det veksten i antall nye hypermarkeder vært sterkere enn noen gang.
- Les:
- Les:
- Les:
Merker konkurransen
En av butikkene som merker konkurransen er en liten lekebutikk i Toulon sentrum.
Butikken er ikke stor, og ekteparet i 50-årene som driver butikken har tatt i bruk store deler av fortauet utenfor for å vise frem varene.
-Folk har dårligere råd. Da drar de til Carrefour, og vi kan ikke konkurrere med dem. Men, vi har finere leker, legger hun til med et smil.
35-timersuken
Et av de kraftigste ankepunktene for kjøpmennene er 35-timersuken, som ble innført i år 2000.
Den tillater arbeiderne å jobbe fire timer overtid i uken, men er behovet større en uke, så må det enten ansettes en medarbeider til, eller eieren må gjøre jobben.
Nicolas Sarkozy har innført mindre lettelser i 35-timersuken, men François Hollande har sagt at han vil gjeninnføre den strengere versjonen om han blir valgt til president.
Mindre regler og lavere skatter
Under valgkampen før presidentvalget i 2007 kom Nicolas Sarkozy med flere løfter om bedring for småkjøpmennene.
De skulle få færre lover og regler å forholde seg til, ikke uviktig i det byråkratiserte Frankrike, og de skulle betale lavere skatter.
Fem år senere er få, om noen, av løftene gjennomført. Bokhandleren i Toulon har bestemt seg for hva han skal gjøre ved søndagenes valg.
-Jeg stemmer ikke, De er opportunister alle sammen. Det hele er en komedie, eller enda bedre, en maskerade, sier David til NRK.no.