Hopp til innhold

Frykter «dollarglisenes» tid er over på Cuba

De har overlevd den kubanske revolusjonen, den kalde krigen og Sovjetunionens fall. Nå kan tøværet mellom Cuba og USA føre til Cubas mange amerikanske 1950-tallsbiler forsvinner fra gatene i Havanna.

Amerikansk 50-tallsbil
Foto: Yamil Lage / AFP

Front på bil

Grillen på en klassisk Chevrolet i Havannas gater med teksten «Havanna, Cuba – Hvilket godt liv».

Foto: Javier Galeano / Ap

Noen av Pontiacene, Cadillacene, Chevroletene, Dodgene og Fordene ser ut som om de rullet ut fra fabrikkene i Detroit i går.

Andre ser mer ut som det de faktisk er; biler som har sunget på det siste verset i årevis.

Selv om noen ser flotte ut utenpå, så har knapt noen av de amerikanske 1950-tallsbilene én eneste originaldel igjen under panseret.

53 års amerikansk handelsboikott har gjort at det ikke har vært mulig å skaffe reservedeler til bilene.

I stedet ruller og går de takket være eiernes fingernemhet og oppfinnsomhet.

Til sammen finnes det rundt 70.000 «almendrones» på Cuba. Navnet har det fått fordi 50-tallsbilene med sine runde former minner om mandler – almonds.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mann vasker dollarglis

En cubaner vasker sin klassiske amerikanske bil som han bruker som drosje for turister i Havanna. Dollarglisene er gjerne skinnende på utsiden, men holdes nærmest sammen med strikk og binders.

Foto: Ramon Espinosa / Ap

Kan bare selges til cubanere

Siden revolusjonen har biler på Cuba ikke vært tillatt å kjøpe og selge, heller ikke bruktbiler.

Den britiske arkitekten Norman Foster ble nylig fascinert av bilene under et besøk på Cuba. Det førte til boken «Havana: Autos and Architecture», der han beskriver et tett forhold mellom øystatens historie og dens biler.

Blant annet forteller Foster om Ruben Hernandez, som i 1951 kjøpte en Buick Super Dynaflow. Under den kubanske revolusjonen ble eiendelene til familien Hernandez konfiskert, men han fikk lov til å beholde bilen.

Dollarglis ved sjøen

Et klassisk Cuba-bilde: En amerikansk 50-tallsbil kjører på Havannas berømte strandboulevard, Malecon.

Foto: Franklin Reyes / Ap

I dag eies bilen av hans yngste sønn, William Hernandez, som arvet den i 1989. Siden har han hver dag tatt den med til turiststeder i hovedstaden Havanna, der han tilbyr turister en tur for 25 dollar timen.

For tre år siden ble lovene noe myket opp, og det ble tillatt å kjøpe og selge biler på Cuba, men bare til kubanere.

Kan trekke til seg samlere

Nå spekuleres det i at tøværet mellom USA og Cuba kan føre til at det blir mulig for utlendinger å kjøpe bilene og ta dem med seg ut av Cuba.

I så fall er spørsmålet om samlere vil benytte seg av sjansen og kjøpe mange av de mest attraktive bilene.

En av dem som har en attraktiv bil er 40 år gamle Aramis Carmona. Han har en hvit og rød 1953 Chevrolet med skinnende felger og støtfangere.

– Du må betale meg godt hvis du vil kjøpe bilen min, sier Aramis Carmona til nyhetsbyrået AFP.

Han kjøpte bilen på det svarte markedet for ti år siden, og sier at han har gitt nytt livet til «vraket».

- Den setter mat på bordet. Når jeg har litt penger, kjøper jeg heller motorolje enn matolje fordi jeg vet at det vil hjelpe meg med å underholde familien min, sier Carmona.

SISTE NYTT

Siste nytt