Frykt for at oljetanker skal eksplodere utenfor Shanghai

Skipet har stått i brann siden en eksplosjon for over 36 timer siden. En alvorlig miljøkatastrofe truer og et mannskap på 32 er savnet.

Redningsarbeidere som forøkte å hjelpe mannskapet om bord, måtte trekke seg tilbake på grunn av den giftige røyken.

Den kinesiske kystvakten jobber mandag med å slukke en brann om bord i en oljetanker om lag 260 kilometer sørøst for Shanghai.

Kinesiske myndigheter frykter at hele det 274 meter lange tankskipet Sanchi skal eksplodere.

– Foreløpig kjenner vi ikke omfanget av utslippene, men vi frykter at dette kan bli den verste miljøkatastrofen siden 1991 da 260.000 tonn olje lakk ut fra et skip utenfor Angola, sa talsmann for det kinesiske utenriksdepartementet, Lu Kang.

Foreløpig er kun en av mannskapet på 32 funnet. Det kinesiske transportdepartementet frykter at alle om bord har omkommet.

Oljetankeren Sanchi var på vei til Sør-Korea fra Iran. Skipet er registrert i Panama, men det er et iransk selskap som står for driften. Sanchi skal ha hatt rundt 135.000 tonn flytende kondensat i tankene.

Frykter store miljøkonsekvenser

Truls Gulowsen, Greepeace

Leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen frykter for miljøkonsekvensene brannen i oljetankeren Sanchi og et eventuelt utslipp kan få.

Foto: Greenpeace

Leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, sier han frykter at kollisjonen og brannen kan få store miljøkonsekvenser.

– Ulykker kan skje. Heldigvis skjer det ikke så ofte, men når det først skjer kan det ha store konsekvenser.

Foreløpig er det ikke meldt om at det skal ha lekket noe ut av skipet, men Gulowsen mener brannen uansett ikke er bra for miljøet.

Det er ikke snakk om verdens største oljetanker, men det er en enorm mengde olje som kan bli skylt på havet. Vi får store utslipp av sot og CO₂ når dette brenner, og i tillegg kan oljen forurense havet og havbunnen i området.

Få, men alvorlige ulykker

Sigurd Enge, fagansvarlig for skipsfart i miljøorganisasjonen Bellona, mener dagens oljetransport er rimelig trygg, men at det fortsatt er stor risiko involvert.

– Når det gjelder store oljetankere, så viser statistikken at det blir færre og færre ulykker. Ulykken med Exxon Valdez i 1989 ble en vekker som gjorde at det i dag blant annet er krav til dobbeltskrog, og en mye bedre trafikkovervåkning.

Enge frykter også miljøkonsekvensene ved utslipp.

– Jeg kjenner ikke situasjonen her, men hvis de klarer å få kontroll på situasjonen uten at lasten renner ut, eksploderer eller brenner opp, så vil det være det beste, sier Enge.

Kollisjon med lasteskip

Brannen brøt ut etter at skipet lørdag kolliderte med frakteskipet CF Crystall. Alle de 21 ombord i det kinesiske skipet er reddet over i andre skip.

Kinesiske myndigheter har sendt ti fartøy til området, og i tillegg bidrar mange fiskebåter i rednings- og oppryddingsarbeidet. Et kystvaktskip fra Sør-Korea er også på plass på stedet.

Flere fly, blant annet et amerikansk patruljefly av typen P-8A fra Okinawa har søkt etter mannskapet, uten å ha gjort funn.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt