Ekteparet Erna og Erich Wildenauer (t.v. og i midten) med bildet av datteren Simone og kjæresten Arthur Warias, som begge døde i taubanebrannen. De pårørende var tilstede i rettssalen da dommen falt. Foto: Diether Endlicher, AP/Scanpix.
Til sammen 155 mennesker mistet livet i brannen om bord i et skitog.
Aktorat opplyste noe senere på dagen at frifinnelsen blir anket.
- Mulige feil i prosedyre og form, oppga aktoratets talskvinne Eva Danninger-Sorial som grunn til at frifinnelsen ble anket.
Ofrene ble kvalt av røyken, da det brøt ut brann i det
kabeltrukne toget på vei opp til skistedet Kaprun ti mils vei fra Salzburg nær Østerrikes grense mot Tyskland.
Demonstrerte
Kaprun-katastrofen var landets verste brannulykke i fredstid noensinne.
Før kjennelsen ble avsagt holdt etterlatte en stille
demonstrasjon utenfor rettslokalet i Salzburg.
De bar levende lys til minne om de døde, men understreket at de ikke var ute etter hevn.
Men da kjennelsen falt var skuffelsen og harmen ikke til å skjule.
-Dette er en skam for Østerrike, ropte en kvinne.
- Dette nekter jeg å høre på, sa en annen etterlatt, som sammen med rundt 20 andre tilhørere forlot rettslokalet i Salzburg i protest mot frifinnelsen av samtlige tiltalte.
- Ikke skyldig
Dommer Manfred Seiss sa ifølge det østerrikske nyhetsbyrået APA at han forsto de bitre reaksjonene hans kjennelse nødvendigvis ville møte.
- Men dere er ikke skyldige i henhold til loven, og
anklagene mot dere er ikke bevist, sa han til de tiltalte.
Maratonsaken etter Kaprun-katastrofen har vart i til sammen 20 måneder, inkludert et avbrudd på omtrent ett år da en ekspert som var et nøkkelvitne i saken ble syk.
Til sammen har retten i Salzburg avhørt 95 vitner.
Sju tekniske fagfolk har utarbeidet en nesten 500 sider lang rapport om Kaprun-katastrofen, der det heter at brannen trolig ble utløst av en teknisk feil ved en varmeovn i toget.
Gnist antente
Gnister fra ovnen antente etter alt å dømme olje fra en lekkasje i et rør i bremsesystemet.
Brannen brøt ut akkurat da toget var på vei inn i en tunnel på den bratte bergbanen, og spredte seg lynraskt
gjennom vognen da gulvbelegget av plastikk tok fyr.
Tunnelen manglet lys og hadde bare en smal trapp som fluktvei, og dørene i toget lot seg ikke åpne innenfra.
En del av passasjerene greide å få knust vinduer i toget og komme seg ut. De som løp nedover gjennom tunnelen berget livet, men de som forsøkte å flykte oppover ble kvalt av giftig røyk fra det brennende toget.