SpaceX melder at det vil ta minst 48 timer før de kan gjøre et nytt forsøk.
Oppskytningen av raketten «Super Heavy/Starship» skulle etter planen skje klokken 15:20 norsk tid mandag.
Raketten var i ferd med å bli fylt med drivstoff da SpaceX klokken 15:05 norsk tid meldte at det hadde oppstått problemer med en ventil. Sju minutter senere ble dagens forsøk avbrutt.
– Ikke forvent suksess. Dette vil nok ikke gå bra. Det er en veldig vanskelig ting å gjøre, sa Elon Musk i går. Det skriver Reuters.
Verdens største
Raketten rager hele 120 meter over bakken. Den vil på starttidspunktet være fylt med 4600 tonn flytende metan og oksygen. En eksplosjon kan ødelegge oppskytningstårnet dersom den skjer rett etter at motorene blir tent.
Motorene i det første trinnet yter en skyvekraft på hele 74 meganewton. Det er like mye som 300 vanlige passasjerfly av typen Boeing 737 NG.
STØRST VERDEN: Rakettkombinasjonen er ni meter høyere enn Saturn V-raketten som førte de første menneskene til månen.
Foto: SPACEX / ReutersHavner i havet
Både «Super Heavy» og «Starship» er konstruert for å være gjenbrukbare. Under uttestingen vil de likevel bli ødelagt. De to skytes opp som én enhet. Etter et par minutter vil «Starship» skilles vekk fra «Super Heavy».
SpaceX ønsker å vise fram mye i løpet av den første ferden. Blant annet følgende:
- At bæreraketten greier å frakte fartøyet ut i rommet.
- At bæreraketten er i stand til å myklande på jorden.
- At fartøyet kan overleve en tilbakevending fra rommet.
«Super Heavy» skal simulere en landing. Det vil skje i havet rett øst for oppskytningsstedet. Raketten vil bremse ned og nå null vertikal hastighet akkurat ved overflaten. Der vil den tippe over og synke.
«Starship» vil bruke sine egne motorer for å nesten nå farten den trenger for å komme i bane. Over Stillehavet vil den treffe atmosfæren. Overlever den dette vil den sveve ned mot overflaten av havet.
Møtet vil være så brutalt at «Starship «blir ødelagt. SpaceX regner med at fartøyet vil eksplodere. «Starship» vil ikke forsøke å simulere en landing.