Forskere har funnet spor fra verdensrommet i område med noen av verdens eldste stein

Hvor kommer livet på jorden fra? Det er en gammel gåte. Nå er det funnet nye spor fra verdensrommet i svært gamle bergarter i Sør-Afrika.

Makhonjwa-fjellene i Sør-Afrika

Makhonjwa-fjellene i Sør-Afrika, der noe av de tidligste tegn til liv på jorden er blitt oppdaget.

Foto: WIKUS DE WET / AFP

Makhonjwa-fjellene i Sør-Afrika inneholder noe av verdens eldste sedimenter. Nå har forskere funnet spor etter utenomjordiske karbonforbindelser begravet i de over 3,3 milliarder gamle avleiringene.

Det går frem av en studie som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Geochimica et Cosmochimica Acta.

– Oppdagelsen er første gang forskere har funnet bevis for utenomjordisk karbon i stein fra jorden, sier Frances Westall, en astrobiolog ved CNRS-senteret for biofysikk i Frankrike, til New Scientist.

Det var meteoritter som styrtet i området for over tre milliarder år siden som brakte med seg karbonforbindelser, som kalles livets byggestener.

Makhonjwa-fjellene

– Livet er universelt

Den danske paleontologen Christian Mac Ørum ved Statens Naturhistoriske Museum i København, er begeistret over funnet.

– Funnet bekrefter hypotesen som antar at livet er kommet til Jorden fra rommet, sier han til DR.

Christian Mac Ørum sier at for ham kan dette være et tegn på at livet finnes universelt.

– Nå er det for første gang funnet bevis for at livets mest basale byggestein, kullstoffet rent faktisk er blitt tilført Jorden på denne måten, så tidlig i planetens historie, sier han til DR.

Byggestener til liv

De franske forskerne bak funnet understreker at de ikke faktisk har funnet liv, men det som regnes som nødvendige byggestener for at liv skal kunne oppstå.

Det forskerne rent faktisk har funnet er et millimeter-tynt lag i fjellsiden, som inneholder karbon.

Laget inneholder samtidig såkalte «spineller», et mineral man vanligvis finner i meteoritter. Og de spinellene som er funnet har samme sammensetning som spineller som dannes når meteoritter treffer jordas atmosfære.

Kombinasjonen gjør at forskerne er rimelig sikre på at de organiske byggestenene ikke er oppstått på Jorden.

Ikke ny teori

Selve teorien om at liv ikke er oppstått på Jorden, men er kommet hit fra andre steder i rommet, har vært diskutert siden 1800-tallet.

Hypotesen om at liv eksisterer og spres gjennom universet kalles panspermteorien eller panspermhypotesen.

De nye funnene i de gamle fjellene i Sør-Afrika kan støtte teorien om at livet ikke oppsto på Jorden.

Geolog Hans Amundsen sier at dette ikke er første gang det er funnet karbonforbindelser i gamle sedimentære bergarter.

Meteoritt falt ned i Moss

– Karbonforbindelser også omtalt som livets byggesteiner, kan havne på jorda i form av karbon-rike meteoritter kalt carbonaceous chondrites. Den såkalte Mossemeteoritten er den siste som falt ned her i landet, sier Amundsen.

Det var fredag 14. juli 2006 klokken 10.15 at hytteeier Ragnar Martinsen satt pa sin utedo ved Rygge utenfor Moss i Østfold og hørte smell og tordenlignende lyder sørover mot den militære flystasjonen bare kilometer unna.

Fem minutter senere og pa vei ut av utedoen hørte han en vislende lyd over seg i luften og ovenfra kom en stein og traft en blikkplate pa bakken. Dette fikk oppmerksomhet verden over.

I en tidligere versjon av saken skrev NRK at det for første gang funnet spor etter utenomjordisk liv. Dette var ikke presist og saken er nå nyansert.