Hopp til innhold

Forbyr enorme cruiseskip gjennom sentrum i Venezia

Cruiseredere innfører et selvpålagt forbud mot å seile med enorme cruiseskip gjennom det som i praksis er sentrum av den italienske byen Venezia.

Cruiseskipet «Costa Fascinosa»

Cruiseskipet «Costa Fascinosa» passerer rett foran Markusplassen i Venezia 6. mai 2012.

Foto: Andrea Pattaro / AFP

Hver dag kommer det over 60.000 turister til Venezia. Det er flere enn det bor i byen.

Italiensk statistikk om Venezia / DW.DE

I dag passerer enorme cruiseskipet gjennom lagunen i Adriaterhavet der Venezia ligger.

Så nær passerer skipene de historiske bygningene at fotgjengere som spaserer langsmed Guidecca-kanalen klager over at skipene ødelegger utsikten og til og med sperrer for solen.

Cruiseskipene passerer like forbi det mest kjente av alle landemerkene i Venezia; Markusplassen med Markuskirken.

Se flyfoto nederst i saken.

Ifølge Independent passerer over 650 cruiseskip gjennom byen årlig, noe som har ført til stadig fler protester fra fastboende og miljøverngrupper.

De mange anløpene gjør Venezia til den byen i Europa som mottar flest cruiseskip i året.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Cruiseskip i Venezia

For spaserende turister i Venezia kan det virke som om de store cruiseskipene er på vei mot dem i gatene.

Foto: Stefano Rellandini / Reuters

– Skader byens fundamenter

I tillegg til å være et kraftig irritasjonsmoment for mange av de over 60.000 turistene som daglig besøker Venezia, er det også frykt for at skipene skader selve byen.

Venezia er bygget på trepæler som er senket ned i sand- og leirbunnen av lagunen byen ligger i. Underlaget gjør at Venezia år for år synker med noen centimeter, selv om det er uklart hvor mye.

Miljøverngrupper hevder at de enorme cruiseskipene fører til sterke strømmer som bidrar til å skade de skjøre fundamentene, og dermed kan føre til at byen synker raskere.

Frivillig ordning

Kritikken mot cruiseskipene førte til at myndighetene i fjor forbød skipene å passere inne i lagunen.

Forbudet ble imidlertid opphevet etter en domstols-kjennelse tidligere i år.

Presset på rederne har ført til at de har gått med å en frivillig ordning der cruiseskip på over 96.000 tonn ikke får bruke ruten som gjør at de passerer rett forbi Markusplassen.

Den frivillige ordningen setter også begrensninger for hvor mange cruiseskip på over 40.000 tonn som passerer gjennom Guidecca-kanalen i sentrum av byen.

– Jeg er glad for at cruise-selskapene har gått med på å innføre frivillige transport-restriksjoner, sier havnepresidenten i Venezia, Paolo Costa.

Artikkelen fortsetter under bildet.

«MSC Magnifica» og gondol

Stor kontrast mellom cruiseskipet «MSC Magnifica» og en lokal gondol i Venezia.

Foto: MARCO SABADIN / AFP

«Costa Concordia»-ulykken

I tillegg til frykten for at de store skipene kan ødelegge fundamentene som Venezia er bygget på, er det også en frykt for hva som kan skje om et av cruiseskipene går på grunn, i verste fall rett ved Markusplassen.

Særlig etter at cruiseskipet «Costa Concordia» gikk på grunn utenfor den italienske vestkysten 13. januar 2012 har frykten spredt seg for at noe lignende skulle skje i Venezia.

Konflikten rundt cruiseskipene er også en del av en større konflikt rundt Venezias fremtid.

Siden 1950-tallet er innbyggertallet i Venezia redusert med over to tredeler, og er nå på under 60.000.

Samtidig kommer anslagsvis 15 millioner turister årlig til byen, noe som gjør at mange snakker om at byen i fremtiden kan bli «Veniceland», et Disneyland ved Adriaterhavet.

Venezia med Markusplassen

SISTE NYTT

Siste nytt