Nye tekniske løsninger er ikke nok, heter det i en fersk EEA-rapport.
Omfanget av den europeiske flytrafikken økte med hele 96 prosent mellom 1990 og 2003, mens økningen for persontransporten som helhet ble på 20 prosent.
Tid og penger er fortsatt viktigere enn miljøet, står det i rapporten.
– Tekniske nyvinninger som renere og mer drivstoffgjerrige motorer er svært viktige. Men vi kan ikke innovere oss ut av utslippsproblemene i transportsektoren, sier EEAs sjef professor Jacqueline McGlade til nyhetsbyrået DPA.
Dårligst i klassen
– Dårligst i Kyoto-klassen igjen, skriver EEA med henvisning til avtalen om kutt i utslipp av drivhusgasser. I en 38 sider lang rapport fastslår miljøbyrået at selv om flytrafikken øker raskest, står veitransporten fortsatt for 93 prosent av alle samferdselsutslipp i regionen.
– De miljømessige forholdene i transportsektoren er fortsatt ikke tilfredsstillende. Arbeidet for å bedre disse forholdene må trappes opp, ikke minst for å få transportens bidrag til den globale oppvarmingen under kontroll, heter det i en pressemelding om rapporten.
EEA har 32 medlemmer, blant dem alle dagens 27 EU-land og Norge. Utslippene fra de fleste sektorer, som industri, energiproduksjon, landbruk og avfallshåndtering, falt i denne regionen i perioden 1990-2003 – men på samferdselsområdet gikk det altså feil vei.
Trafikken dreper
Nesten hver fjerde innbygger i EU slik det var før Bulgaria og Romania ble medlemmer ved årsskiftet, bor mindre enn en halv kilometer fra en hovedvei som brukes av mer enn tre millioner kjøretøyer per dag. Dette forkorter livene for tusenvis av mennesker.
– Den samlede livslengden i området forkortes årlig med nesten fire millioner år på grunn av stor forurensing, fastslår EEA. Miljøbyrået stiller seg på bakgrunn av dette sterkt kritisk til den omfattende subsidieringen av veitransporten.
Europeiske land bruker hvert år mellom 270 og 290 milliarder euro (2,2 til 2,3 milliarder kroner) på slike subsidier. Omtrent halvparten av dette går til veitransport, noe som ifølge EEA blant annet bidrar til å gjøre jernbanetransporten mindre konkurransedyktig.
(NTB)