Sveitsiske myndigheter vil finne ut om flygelederne er skyldig i uaktsomhet, og i verste fall drap, i måten de handlet på før flykollisjonen mellom det russiske passasjerflyet og et fraktfly, og 71 mennesker omkom. Det er vanlig at Sveits setter i gang slik etterforskning i ulykker som fører til dødsfall.
Selv om ulykken skjedde over Sør-Tyskland, er det Sveits som har kontrollansvaret for luftrommet der de to flyene befant seg.
Sveitsiske myndigheter har satt bort ansvaret for kontrollen med flytrafikken til det private selskapet Skyguide.
Målet for den sveitsiske etterforskningen er å fastsette
hendelsesforløpet i Skyguides kontroll av begge flyene, opplyste politiet i Zurich i dag.
Skyguide hadde overtatt ansvaret for dirigeringen av det
russiske flyet fra tyske flygeledere fem minutter før
kollisjonen. Skyguide har erkjent at et viktig automatisk
alarmsystem som skal varsle om at to fly er på kollisjonskurs var slått av da ulykken skjedde.
Varslet kollisjonskurs
Det russiske nyhetsbyrået RIA meldte i dag at pilotene på det russiske flyet, et Tupolev 154, skal ha advart kontrolltårnet om at de var på kollisjonskurs. Advarselen skal ha kommet 90
sekunder før kollisjonen. 40 sekunder senere skal flykontrollen ha svart med å be Tupolev-flyet endre høyde. Opplysningene skal RIA ha fått fra ikke navngitte russiske flyeksperter.
Skyguide ville imidlertid ikke kommentere påstandene.
Sveitsiske flygeledere har tidligere sagt at de reagerte 50 sekunder før kollisjonen, men at de måtte be den russiske flygeren tre ganger om å gå ned før han reagerte.
Begge flyene gikk ned i et forsøk på å hindre kollisjon.
Upresis radar
Søkelyset ble også rettet mot radarsystemet på flyplassen i Zurich. En rapport slo fast for en uke siden at systemet var upresist og foreldet, og bør byttes ut. Feilene var kjent allerede i 1998, ifølge Den sveitsiske lufthavarikommisjonen.
Flygelederne avviste imidlertid at dette var en faktor i
ulykken.
Begge flyenes ferdskrivere og taleregistratorer er funnet og havarikommisjonen håper informasjonen fra dem kan bidra til å danne et fullstendig bilde av hva som skjedde de siste minuttene før kollisjonen. Resultater ventes tidligst fredag. 15 russiske eksperter bistår også den offisielle granskingskommisjonen, som i tillegg består av tysk, sveitsisk og amerikansk ekspertise.
Russlands statsminister Mikhail Kasjanov håper at granskingen av ulykken vil gi grunnlag for nye internasjonale tiltak, for å hindre at det skjer igjen, skriver det danske nyhetsbyrået Ritzau.
Tysklands trafikkminister, Kurt Bodewig, mener at hele det
europeiske luftrommet må samles under ett overvåkingssystemet.