Hopp til innhold

Fly delt i tre etter landing i Tyrkia

Et fly skled av rullebanen på en flyplass i Istanbul og knakk i tre deler. Tre mennesker er bekreftet omkommet og 179 er skadd.

Det skal ha vært sterk vind og mye regn da flyet landet. Disse overvåkingsbildene skal vise at flyet sklir bortover, ifølge Reuters. Foto: Reuters/DHA

HER FORSVINNER DET UT AV RULLEBANEN: Disse overvåkingsbildene skal vise at flyet sklir bortover, ifølge Reuters. Flyet skled 50–60 meter bortover og 30–40 meter nedover, ifølge Istanbuls guvernør.

183 personer var om bord i flyet som kom til flyplassen Sabiha Gökçen Airport i Istanbul fra den tyrkiske byen Izmir.

Antall skadde har økt utover kvelden, og ved ettiden norsk tid melder tyrkiske myndigheter at dødstallet har økt til tre, og at 179 er skadd.

Flyulykke Istanbul 05022020

Redningsarbeidet fortsetter utover natta i Istanbul.

Foto: Emrah Gurel/AP / NTB Scanpix

Tyrkiske medier har rapportert tidligere på dagen at de to pilotene, en tyrkisk statsborger og en sørkoreaner, er alvorlig skadd.

Ifølge tyrkiske medier var det 12 barn blant passasjerene.

– Ifølge den informasjonen vi har, var det en hard landing. Ulykken skjedde da flyet ikke klarte å bremse, og kjørte ut på et jorde utenfor rullebanen, sier transportminister Mehmet Cahit Turhan, ifølge det tyrkiske nyhetsbyrået Anadolu.

Flyulykke Istanbul 05022020

Flykroppen brakk på to steder under landingen.

Foto: YASIN AKGUL/AFP / NTB Scanpix

Lavprisselskapet Pegasus Airlines bekrefter at det er deres fly. Ifølge Flightradar er flyet et Boeing 737, som er et av verdens vanligste passasjerfly, uten none spesiell ulykkesbelastning.

Flyet landet klokken 16.18 norsk tid. I kveldstimene ble det arbeidet intenst ved flyet.

Flyet skled av rullebanen i regnværet.

VÅTT: Flyet skled av rullebanen i regnværet.

Foto: Muhammed Demir / AFP

NTV: To fly avbrøt landing på grunn av vind

Det skal ha vært sterk vind og mye regn da flyet landet.

Den tyrkiske TV-kanalen NTV har publisert en samtale mellom pilotene og kontrolltårnet der pilotene får beskjed om at det hadde blitt rapportert om sterk vind bakfra.

Ifølge NTV skal to fly som forsøkte å lande før Pegasus-flyet ha avbrutt landingene på grunn av vinden.

Det oppsto en brann i flyet etter landing, men denne ble raskt slukket.

Et stort antall brannfolk, ambulanser og politi er på stedet.

Bildene fra stedet viser hvordan den fremre delen av flykroppen er revet av resten av flyet. Det er også et stort brudd i taket bak på flyet.

Flesteparten av passasjerene skal ha klart å komme seg ut på egen hånd etter ulykken.

Passasjerer har blitt observert forlate flyet via den ene vingen. Mange ble også sett klatrende ut av det store hullet i flykroppen.

EVAKUERER: Passasjerer går ut og over vingen for å komme seg av flyet.

Flyplassen er nå stengt, melder NTV. Flye omdirigeres til hovedflyplassen i Istanbul.

Selskapet Pegasus har fløyet i 20 år, og har en flåte på 83 fly, inkludert 47 fra Boeing og 36 fra Airbus, ifølge flyselskapets hjemmeside.

Fly skled av rullebanen i januar

Sabiha Göcken er den ene av de to internasjonale flyplassene i Istanbul og ligger på den asiatiske siden av byen. Istanbul lufthavn er på den europeiske siden, der det i april i fjor ble startet en gradvis overføring fra den tidligere hovedflyplassen kjent som Atatürk-flyplassen, skriver NTB.

Senest i januar skled et annet Pegasus-fly på vei fra De forente arabiske emirater av rullebanen på den samme flyplassen. Alle 164 passasjerer ble trygt evakuert.

Flyet fra Pegasus Airlines skled ut av rullebanen og havnet på et jorde der det knakk i flere deler.

POLITI VED FLYKROPPEN: Flyet fra Pegasus Airlines skled ut av rullebanen og havnet på et jorde der det knakk i flere deler.

Foto: Murad Sezer / Reuters

Norsk Flygerforbund advarer

Norsk Flygerforbund har varslet om sikkerhetsproblemet ved såkalte «runway excursions», altså at flyet havner utenfor rullebanen.

Problemstillingen ble senest omtalt i novemberutgaven av Norsk Flygerforbunds flysikkerhetsmagasin Cockpit Forum.

«Ved å lese statistikker over antall hendelser, skjønner man at noe må gjøres og tiltak må iverksettes. Ifølge IATA har det vært 186 excursions siden 2008,» skrev de i magasinet.

De advarte også mot korte rullebaner og tidvis utfordrende værforhold i Norge.

I 2006 skled Atlantic Airways Flight 670 av rullebanen på Stord etter landing. Flyet tok fyr, og fire personer omkom.

Sviktende spoilere og rullebanen på Stord førte til ulykken, konkluderte Statens havarikommisjon.

Istanbul flyplass

SISTE NYTT

Siste nytt