– Beslutningen vil bli revurdert så fort det foreligger annen relevant informasjon, heter det fra luftfartsmyndighetene i Singapore, som forbyr alle fly i MAX-serien.
Også Storbritannia, Australia og Malaysia innfører innstramminger, men kun for MAX 8-flyet.
– Dette er en midlertidig suspensjon mens vi avventer mer informasjon om sikkerhetsrisikoen ved fortsatt å fly Boeing 737 MAX 8 til og fra Australia, sier direktør Shane Carmody i det australske luftfartstilsynet i en uttalelse.
To ulykker
Søndag døde 157 passasjerer og besetningsmedlemmer da Ethiopian Airlines' rutefly Boeing 737 MAX 8 til Nairobi styrtet bare minutter etter avgang. I oktober i fjor døde 189 mennesker da samme type fly operert av Lion Air styrtet i Indonesia. Også dette var et 737 MAX 8-fly.
Eksperter sier det er flere likheter mellom de to flystyrtene.
Stadig flere land og flyselskaper setter den ulykkesrammede flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken, men amerikanske luftfartsmyndigheter avventer.
Norwegian, som har 18 fly av denne typen, lar alle sine 737 MAX 8-maskiner fly som normalt.
Boeing avviser sammenheng
Sent mandag opplyste den amerikanske flyprodusenten at flytypens software skal oppgraderes i løpet av få uker, melder Reuters. Erklæringen kom få timer etter at amerikanske luftfartsmyndigheter hadde sagt at man ville kreve endringer i flyets datasystemer innen begynnelsen av april. Myndighetene krever imidlertid ikke at flyene settes på bakken i denne omgang.
Flyprodusenten avviser at det er noen sammenheng mellom data-oppgraderingen og flyulykken i Kenya.
Foto: David Ryder / ReutersBoeing avviser at det er noen sammenheng søndagens ulykke og oppgraderingen, samtidig som det uttrykkes medfølelse overfor de omkomnes pårørende.
De har sendt egne eksperter for å bistå i granskingen i Etiopia.
– Etterforskningen er i en tidlig fase, men basert på det vi vet akkurat nå, har vi ingen grunn til å gi ut nye retningslinjer for våre operatører, sier selskapet i en uttalelse.
Mange forbud
Både Kina, Sør-Korea, Indonesia og Etiopia har besluttet å sette sine MAX 8-fly på bakken, men grepene i Singapore er enda mer drastiske. Forbudet gjelder mot alle varianter av 737 MAX, og ikke bare MAX 8. I tillegg rammer forbudet alle verdens 737 MAX-fly som skal inn eller ut av landet – ikke bare singaporske fly.
Blant flyselskapene som har besluttet å sette sine MAX 8-fly på bakken, er brasilianske Gol Airlines, Aeromexico, Ethiopian Airlines, karibiske Cayman Airways, meksikanske Aeromexico, sørafrikanske Comair og marokkanske Royal Air.
Redningsarbeid etter flyulykken i Etiopia. Boeing og amerikanske luftfartsmyndigheter har sendt egne eksperter til landet.
Foto: Mulugeta Ayene / AP