Hopp til innhold

Ferjebrannen ved Korfu: – Mannskapet visste ikke hva de skulle gjøre

Minst åtte personer er bekreftet døde etter branndramaet på «Norman Atlantic». Passasjerene som ble reddet fra den brennende ferja sier konsekvensene fort kunne blitt større.

Overlevende kommer til Bari

En av de overlevende tas hånd om av redningspersonell i det han ankommer kystbyen Bari i Italia. Mange av de 49 som kom i land mandag morgen var sterkt nedkjølte etter ferjedramaet.

Foto: Luigi Mistrulli / Ap

Mandag formiddag opplyser greske myndigheter at minst åtte personer er bekreftet døde, etter at bilferja «Norman Atlantic» begynte å brenne tidlig søndag morgen. Like etter kom meldingen fra Italias statsminister Matteo Renzi at alle passasjerene har blitt reddet fra ferja. Like før klokken fire melder nyhetsbyrået AFP at også kapteinen har forlatt ferja, som sistemann.

Lasteskipet «Spirit of Pireus» ankom mandag morgen den italienske havnebyen Bari med de første overlevende fra ferjebrannen, mange av dem sterkt nedkjølte, iført tepper og bandasjer. Flere av de overlevende forteller hvordan panikken spredte seg på ferja da brannen startet bildekket med over 400 passasjerer om bord.

En av de første passasjerene som kom i land i Bari fortalte journalister at han trodde han kom til å dø, etter hvert som tykk, sort røyk spredte seg på fartøyet.

– Vi visste ikke hva vi skulle gjøre. Mannskapet hadde ikke peiling på hvordan de skulle få folk av båten, sier mannen til nyhetsbyrået AFP.

– Livbåtene virket ikke, det var bare en livbåt i vannet, og det var ikke noe mannskap der for å hjelpe folk.

Artikkelen fortsetter under bildegalleriet.

– Jeg så mannen min dø

I tillegg til de fire som er funnet døde om bord i fartøyet, ble det søndag klart at en gresk mann omkom under selve redningsarbeidet. Nyhetsbyrået AFP skriver at mannen havnet i vannet, sammen med sin kone, da han forsøkte å komme seg opp i en livbåt.

– Vi var i vannet i fire timer. Jeg forsøkte å redde ham, men jeg klarte det ikke. Vi dør, vi dør, sa han til meg, sier Teodora Douli (56) til det italienske nyhetsbyrået ANSA.

Hun ble reddet og fraktet med helikopter til et sykehus i Galatina, nær Legge, helt sør i Italia.

– Jeg så mannen min dø. Han blødde fra nesen, kanskje fordi han hadde slått hodet mot kanten av skipet, sier Douli.

Gikk nærmere for å holde varmen

En av de tyrkiske passasjerene, Aylin Akamac, sier til nyhetsbyrået Ap at redningsoperasjonen virket uorganisert. Akamc hevder også at det bare var tre livbåter om bord på ferja.

– De som kom seg først ut, hev seg i livbåtene, forteller hun fra en sykeseng i Brindisi til det tyrkiske nyhetsbyrået Andalou.

Etter hvert som passasjerene ventet på redningsmannskapene, tok kulden over for den kvelende varmen fra brannen.

– Vi ble veldig våte av vannet de sprøytet på skipet for å slukke brannen. Føttene frosset mens vi ventet. Folk ble tvunget til å gå nærmere brannen for å holde varmen, sier Akamac.

– Alle trampet på hverandre

Greske Christos Perlis sier til Ap at han ikke så noen fra mannskapet i gangene da passasjerer tok seg ut av røykfylte lugarer. Perlis beskriver situasjonen som «kaotisk og panisk».

– Føttene våre brant, og fra føttene og opp var vi klissvåte, sier Perlis til Ap.

Ifølge Perlis kjempet mange av passasjerene seg fram for å redde seg selv da redningshelikoptrene kom.

– Alle trampet på hverandre for å komme først. Vi prøvde å få ut barn først, så kvinner og menn. Men mennene slo oss for å komme først, de tenkte ikke på kvinner eller barn, sier Perlis.

32-åringen sier han selv kom seg i sikkerhet da han hoppet i en kurv som hadde blitt firt ned fra et av helikoptrene med en liten jente i armene.

– Ingen fortalte oss hva vi skulle gjøre

Flere av dem som ble evakuert fra skipet har blitt fløyet til den greske ferieøya Korfu. Lastebilsjåfør Fotis Santakidis beskriver hvordan lukten at røyk vekket ham da han lå og sov i sin lugar.

– Jeg løp ut. Jeg så etter en redningsvest, men jeg kunne ikke finne noen, sier Santakidis til den greske avisa Ethnos.

Athina Pappas, en gresk journalist som reiste med mannen sin, sier til avisa at det oppstod total forvirring da det begynte å brenne.

– Alle ble oppslukt av panikk, ingen fortalte oss hva vi skulle gjøre, sier Pappas.

Redningsarbeidet etter brannen ble innledningsvis hindret av vanskelige værforhold. Til tross for at helikoptre fløy i skytteltrafikk til og fra skipet gjennom natten, var fortsatt et hundretalls mennesker om bord på Norman Atlantic mandag morgen.

Senere meldte altså Italias statsminister at alle passasjerene var evakuert, og like før klokken fire mandag ettermiddag kom meldingen om at skipets kaptein har forlatt ferja, som sistemann.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Se video fra redningsaksjonen

Videobilder fra den italienske kystvakta viser hvor kraftig det brant på Norman Atlantic søndag.

Vil starte etterforskning

Påtalemyndigheten i Italia varslet tidligere mandag at de vil sette i gang en etterforskning for å finne om det kan ligge noe kriminelt bak brannen på «Norman Atlantic». Statsadvokat Giuseppe Volpe sier hensikten med undersøkelsene er å finne ut om uaktsomhet kan være grunnen til brannen.

Ferja Norman Atlantic er bare fem år gammel, men fartøyet har allerede skiftet navn fem ganger. Da selskapet Paris Mou inspiserte skipet 19. desember i år, ble det avdekket seks mangler. Dette gjaldt blant annet manglende nødlys og manglende redningsutstyr.

Ingen av dem var så alvorlige at skipet ble holdt tilbake, skriver den italienske avisen Il Sole 24 Ore.

Anklages for snarveier

Avisen skriver at en inspeksjon 19. juli også avdekket problemer med branndørene og redningsveier.

Det er uklart om feilene hadde sammenheng med brannen, men avisa The Telegraph skriver at greske fagforeninger anklager det italienske eierselskapet, Visemar Di Navigazone, og den greske operatøren, Anek Lines, for å ha tatt snarveier i sikkerhetsarbeidet.

– Det har kommet for en dag at det er alvorlige feil når det gjelder fartøyets sjødyktighet, noe som har fått alvorlige konsekvenser for passasjerer og ansatte. Livet til 478 mennesker ble satt i fare i brannen, heter det i uttalelsen fra fire fagforeninger som representerer ansatte på skipet.

Forsikret i norsk selskap

Forsikringsselskapet Gard i Arendal har forsikret ferja «Norman Atlantic». Gard er sterkt involvert i den omfattende redningsaksjonen etter ferjebrannen utenfor kysten av Korfu i Hellas.

Selskapet har sendt flere medarbeidere til Hellas for å bistå de greske myndighetene i redningsarbeidet.

– Akkurat nå er vårt hovedansvar å hjelpe medlemmet vårt og de lokale myndighetene med å håndtere den pågående og svært alvorlige krisen, opplyser kommunikasjonsmedarbeider Marie Garmannslund Eide til NRK mandag formiddag.

Video fra den italienske kystvakten viser en voldsom røykutvikling på fergen Norman Atlantic som begynte å brenne utenfor den greske øya Korfu søndag morgen.

Se videobilder fra ferjebrannen utenfor Korfu.

SISTE NYTT

Siste nytt