NRK Meny
Normal

Farlig luft i flere europeiske byer

Selv om europeere er blitt mer bevisste på luftforurensning, er beboere i flere byer plaget av partikler og svevestøv. Hvert år møter flere tusen en for tidlig død på grunn av den skitne lufta.

Luftforurensning i Paris

Paris er en av de europeiske hovedstedene som sliter med forurenset luft.

Foto: PATRICK KOVARIK / Afp

Mens 98 prosent av av byene i lav- og mellominntektsland har luft som ikke oppfyller standardene til Verdens helseorganisasjon (WHO), er situasjonen bedre i land med høyere inntekt.

Men det betyr ikke at lufta i de europeiske byene får godkjent-stempel. (Se tabell nederst i saken).

56 prosent av byene i vår verdensdel har en luft som kan være skadelig for dem som bor der. På denne lista finner vi for eksempel Paris, Roma, London og Oslo.

Det viser en undersøkelse fra flere enn 3.000 byer i verden som WHO har gjennomført.

Oslo ikke godkjent

Oslo sentrum

I Oslo er innholdet av svevestøv i lufta høyere enn den grensa WHO setter.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

For å si noe om hvor forurenset luft er må man se på konsentrasjonen av svevestøv:

I Oslo er årsgjennomsnittet 11 mikrogram med PM2,5-partikler per kubikkmeter luft. PM2,5-partikler er svevestøv som er mindre enn 2,5 mikrometer i diameter. For de større, og litt mindre skadelige PM10-partiklene er tilsvarende tall 22 mikrogram per kubikkmeter luft.

WHO har satt grensa på henholdsvis 10 og 20 mikrogram, Oslo ligger altså over på begge, det samme gjør Drammen.

Mange tusen tidlige dødsfall

I Storbritannia, for eksempel, blir det anslått at 40-50.000 mennesker hvert år dør tidligere på grunn av forurenset luft, skriver The Independent.

Smog London

Ifølge anslag dør 40-50.000 briter hvert år dør tidligere på grunn av forurenset luft.

Foto: Alastair Grant / Ap

Dårlig luftkvalitet øker risikoen for lungekreft, hjerneslag og astma

Til sammenligning er det bare 20 prosent av byene i Nord-Amerika hvor det står like dårlig til.

– USA har gjort en glimrende jobb og har gått fra å være møkkete på 50-tallet til å bli et rent sted, sier Carlos Dora, WHOs koordinator for samfunnshelse til New York Times, men han sier utviklingen i Europa har gått saktere. En av årsaken til det er blant annet at mange kjører dieselbiler, sier han.

Forurensning i noen europeiske byer

By

Nivå PM10

Nivå PM2.5

WHOs grense

20

10

Berlin

24

16

Budapest

29

25

London

22

15

Lisboa

12

9

Moskva

33

20

Paris

28

18

Roma

29

19

Oslo

22

11

Bergen

19

9

Trondheim

18

8

Tromsø

16

8

Drammen

28

13

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt