Mandag 23. juni tok ett av flyene som driver testflyging fra Eglin Air Force Base i Florida fyr like før det skulle lette.
– Luftsikkerhetsmyndigheten i luftforsvaret og marinen har bestemt at flyene skal settes på bakken etter de første funnene fra undersøkelser etter hendelsen, skriver det amerikanske luftforsvaret i ei pressemelding.
Det var i motoren til det helt nye jagerflyet F-35 at brannen startet.
Årsaken til brannen er fortsatt under gransking, og det er fortsatt usikkert når flyene igjen kan fortsette med testflyginger.
Før det er det satt i gang nye undersøkelser og tester av motorene for å finne årsaken til brannen.
Les også:
Flere av de helt nye flyene skulle delta i ulike oppvisninger i Storbritannia. En overflyvning over et nytt hangarskip i Storbritannia fredag er avlyst, og to andre fremvisninger i neste uke er nå usikre.
Norge har bestilt inntil 52 nye jagerfly av typen F-35, og det er beregnet at det vil koste 64 milliarder kroner.
Enn så lenge er Forsvarsdepartementet avventende til hva flyforbudet for den store investeringen vil ha å si.
Forsvarsdepartementet: – Vi avventer
Forsvarsdepartementet og Forsvaret har etablert en egen avdeling som jobber med innkjøpene av nye kampfly – Kampflyprogrammet.
De har fått kort informasjon om hendelsen og flyforbudet, men kan ikke si mye mer enn det som allerede er kommet ut i internasjonale medier.
– Vi avventer det de finner ved undersøkelse av flyet og hendelsen, sier kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde til NRK.
Norge er ventet å få overlevert de to første flyene til trening og testing i USA i 2015 og 2016.
Samtidig har det vært mange meldinger om problemer eller frykt for forsinkelser fra både produsenten Lockheed Martin og det amerikanske forsvarsdepartementet.
I januar i år ble en rapport fra Pentagon kjent som fortalte om problemer med flyene og at testprogrammet er vesentlig forsinket.
Lunde i Kampflyprogrammet opplyser til NRK at flyforbudet nå ikke påvirker produksjonen av de norske flyene i Lockheed Martins flyfabrikk, men at det i verste fall kan påvirke testingen hvis det blir langvarig. Det er dog ennå usikkert.
– De sier at de fortsatt er innenfor marginene for testprogrammet, men hvis dette blir langvarig må man gjøre nye vurderinger, sier Lunde.
– Viktig med raske svar
Da det ble kjent at ett av kampflyene under testing hadde tatt fyr la Forsvarsdepartementet ut ei melding på sine sider.
Ingen ble skadet i brannen, men flyet måtte avbryte avgangen og brannmannskaper kom raskt til for å slukke brannen.
Nestlederen i det norske Kampflyprogrammet uttrykte da at det var bra nødprosedyrene virket, og at ingen ble skadd.
Samtidig var Forsvarets mann opptatt av at problemene måtte avdekkes raskt slik at testingene kan fortsette.
– Nå skal en undersøkelseskommisjon avdekke hva som har forårsaket brannen og eventuelt legge frem anbefalinger for tiltak. Det er viktig at dette gjøres grundig og raskt slik at treningen mot fullt operative skvadroner kan fortsette som planlagt, sa brigader Morten Klever, som er nestleder i det norske Kampflyprogrammet i pressemeldingen.
Kampfly-nestlederen uttrykte at det likevel ikke er helt uventet at det kan skje slike uhell. Flyene er laget for å fly under risikofylte oppdrag og brukes i krig.
Også i dag understreker Kampflyprogrammet at dette er noe som skjer med slike fly. Blant annet forteller kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde at Norge mistet ett av sine F-16-fly i en brann på bakken tidlig etter at de ble innkjøpt.
– Dette er ting som kan skje med kampfly, og vi følger med på hva som skjer, sier Lunde.