NRK Meny
Normal

– Luftrommet er stengt med god grunn

Jagerfly fra både Finland og NATO har blitt skadet av vulkanasken. Nato er ikke i tvil om at stengingen av luftrommene rundt om i Europa er riktig etter at et av F-16-flyene deres ble skadet.

Skader på finsk F-18 Hornet

Det finske flyvåpenet har sluppet bilder av skadene et av deres jagerfly fikk etter å ha flydd i askeskyen.

Foto: Finnish Air Force

F-16-flyet var ute på oppdrag da det fløy inn i områder med vulkanaske.

Etter å ha undersøkt flyet i ettertid er det klart at det fikk merkbare skader i motorene av flyturen.

Ikke norsk fly

– NATOs fly var ute og fløy, og det ble funnet opphopninger av glasspartikler i motorene, forteller en talsmann for forsvarsalliansen til nyhetsbyrået AFP i Brussel.

Forsvaret bekrefter at det ikke var et norsk F-16-fly som ble skadet av vulkanaske.

– Vi følger hovedsaklig reglene fra Avinor om ikke å fly i det stengte luftrommet. Vi har vært i lufta i de vinduene som Avinor har gitt, sier pressetalskvinne, Hanne Olafsen ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Hun forklarer at Forsvaret kan fly selv om Avinor stenger luftrommet for sivil luftfart.

Finsk fly skadet

Vulkanaske som går gjennom varme jetmotorer kan smelte og bli til en glasslignende masse. Denne massen kan så skade turbinene og dermed skape farlige situasjoner.

I Finland var fem jagerfly av typen F-18 Hornet ute på treningstokt morgenen den 15. april, like før restriksjonene ble innført for nordlige deler av Europa. Et av flyene har i ettertid blitt undersøkt, og forsvaret i Finland har valgt å slippe bildene av skadene.

– Vi valgte å slippe bildene for å vise hvilke krefter som finnes i askeskyene, sier kommunikasjonssjef i det finske flyvåpenet Joni Malkamäki til det internasjonale bransjenettstedet Flightglobal.

For NATOs del var det et av F-16-flyene deres som fikk konstatert skader i motorene. Talsmannen vil ikke gå mer i detalj rundt hvor hendelsen skjedde eller hvordan det skjedde.

Strid om nødvendigheten av stenging

Det har vært mye strid om myndighetenes valg om å stenge store deler av luftrommet over Europa på grunn askeskyer fra utbruddet på Island.

Bjørn Kjos

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener en del av restriksjonene er for strenge.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Flyselskaper har uttrykt at restriksjonene på flytrafikk har vært altfor strenge, og kritiserte myndighetene for å ikke vite nok.

Bjørn Kjos i Norwegian har blant annet etterlyst egne målinger og ment at det ikke burde være umulig å fly i store høyder når det er klarvær.

– Det er fullt mulig å fly over 35.000 fot. Vi kunne fløyet normalt over store deler av Europa, men blir stoppet på grunn av et meningsløst forbud, har Kjos sagt til NRK tidligere i dag.

Les også: – Kunne flydd nærmest som normalt

– Veldig alvorlige forhold

NATO på sin side er klare etter å ha fått vulkanaske inn i en F-16.

– Dette er veldig, veldig alvorlige forhold som om kort tid kan påvirke vår militære kapasitet, sier talsmannen for alliansen i Brussel.

Han understreker at det ikke var fare for at F-16-flyet ville få så store problemer at det ikke kunne returnere til flyplassen, men ser veldig alvorlig på hendelsen.

– Luftrommet er stengt for en grunn etter min mening, sier NATOs talsmann.

Kommunikasjonssjefen i det finske flyvåpenet virker å være enig med NATO når han beskriver skadene fly kan få av asken og viser bilder.

– Bildene viser at bare kort flygning i vulkanaske kan føre til betydelige skader på flyets motorer. Fortsatt drift i motoren over tid under slike forhold kan føre til overoppheting og dermed være en trussel mot sikkerheten for både flymaskinen og de ombord, sier Malkamäki.

Finsk F-18 Hornet skadet av vulkanaske 2

Skadene var betydelig bare etter en kort tur i askeskyen for det finske F-18-flyet.

Foto: Finnish Air Force

NATO opplyser også at flere av øvelsene deres har måttet begrenses i omfang på grunn av askeskyene over Europa.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt