Vinterens bølge med omikron-smitte i Europa har ført til en ny kraftig nedgang i antall flypassasjerer.
Lufthansa-sjefen Carsten Spohr sier til Frankfurter Allgemeine at de var positivt overrasket over antallet passasjerer i høst.
Etter omikron har det endret seg og selskapet har innstilt 33.000 flyginger fra midten av januar og ut februar
Samtidig klager han over at reglene ikke gjør det mulig å innstille enda flere flyginger.
– Vi må gjennomføre 18.000 ekstra og unødvendige flyginger i vinter bare for å beholde våre start- og landingstillatelser, sier Spohr.
Verdt hundrevis av millioner
Start- og landingstillatelser på Europas mest trafikkerte flyplasser er verdt millioner av kroner.
For to år siden solgte Air New Zealand rettighetene til å lande og ta av én gang per dag på Heathrow for 27 millioner dollar – 240 millioner norske kroner, skriver Forbes.
London-flyplassen er den mest ettertraktede når det gjelder start- og landingstillatelser.
Rekorden stammer fra 2016 da Oman Air betalte Kenya Airways 75 millioner dollar – 665 millioner norske kroner for en tillatelse.
Totalt er det over 200 flyplasser i verden som har start- og landingsrettigheter som koster penger. Det skriver Den internasjonal organisasjonen for flyselskaper IATA.
Da Thailand ble rammet av opptøyer i mai 2010 fløy mange selskaper – som Singapore Airlines her – nesten tomme fly til Bangkok. Under pandemien har det samme gjentatt seg i lang større grad.
Foto: VIVEK PRAKASH / ReutersKan miste rettighetene
Reglene for start- og landingsrettigheter tilsier at flyselskapene må bruke rettighetene sine 80 prosent av dagene i en femukersperiode for ikke å miste dem.
Dersom selskapene ikke bruker rettighetene, vil andre selskaper kunne overta dem.
I mars 2020 reduserte EU kravet fra 80 prosent av dagene til 25 prosent.
I desember i fjor – samtidig som omikron slo til – hevet EU kravet fra til 50 prosent. Fra mars går det ytterligere opp til 64 prosent.
Resultatet er tusenvis av fly med få passasjerer i skyene over Europa. Greenpeace har på bakgrunn av tallene regnet ut at totalt er det over 100.000 unødvendige flyginger. skriver The Guardian.
Store klimautslipp
Lufthansa-sjefen Carsten Spohr ønsker seg det han kaller klimavennlige unntak.
Foto: RALPH ORLOWSKI / ReutersÅ sende tomme fly rundt i verden koster ikke bare mye penger. Det fører også til unødvendige CO₂-utslipp.
En Boeing 747 fra London til New York fører til utslipp på cirka 340 tonn CO₂-ekvivalenter, når det er justert for at utslipp i atmosfæren gjør større skade.
Det tilsvarer omtrent utslippene til 35 nordmenn i løpet av ett år.
Lufthansa-sjefen Spohr sier at de fleste områder i verden har man kommet frem til klimavennlige løsninger, men at EU ikke åpner for det samme.
– Dette ødelegger klimaet og er akkurat det motsatte av hva EU-kommisjonen ønsker å oppnå, sier Spohr.