Hopp til innhold

EU-regler kan gi over 100.000 «spøkelsesfly» i Europa i vinter

Lufthansa sier de kan bli tvunget til å fly 18.000 «ekstra og unødvendige» turer. Greenpeace tror det kan bli over 100.000 fly med nærmest tomme seter.

Lufthansa-fly på bakken i Frankfurt.

Lufthansa-fly på rekke og rad på bakken i Frankfurt. Selv skulle selskapet ønske det sto enda flere fly på bakken nå.

Foto: Johannes Eisele / Reuters

CO₂ i atmosfæren
420.2 ppm
1,5-gradersmålet
+1.02°C
Les mer  om klima

Vinterens bølge med omikron-smitte i Europa har ført til en ny kraftig nedgang i antall flypassasjerer.

Lufthansa-sjefen Carsten Spohr sier til Frankfurter Allgemeine at de var positivt overrasket over antallet passasjerer i høst.

Etter omikron har det endret seg og selskapet har innstilt 33.000 flyginger fra midten av januar og ut februar

Samtidig klager han over at reglene ikke gjør det mulig å innstille enda flere flyginger.

– Vi må gjennomføre 18.000 ekstra og unødvendige flyginger i vinter bare for å beholde våre start- og landingstillatelser, sier Spohr.

Verdt hundrevis av millioner

Start- og landingstillatelser på Europas mest trafikkerte flyplasser er verdt millioner av kroner.

For to år siden solgte Air New Zealand rettighetene til å lande og ta av én gang per dag på Heathrow for 27 millioner dollar – 240 millioner norske kroner, skriver Forbes.

London-flyplassen er den mest ettertraktede når det gjelder start- og landingstillatelser.

Rekorden stammer fra 2016 da Oman Air betalte Kenya Airways 75 millioner dollar – 665 millioner norske kroner for en tillatelse.

Totalt er det over 200 flyplasser i verden som har start- og landingsrettigheter som koster penger. Det skriver Den internasjonal organisasjonen for flyselskaper IATA.

Nesten tomt fly fra Singapore Airlines

Da Thailand ble rammet av opptøyer i mai 2010 fløy mange selskaper – som Singapore Airlines her – nesten tomme fly til Bangkok. Under pandemien har det samme gjentatt seg i lang større grad.

Foto: VIVEK PRAKASH / Reuters

Kan miste rettighetene

Reglene for start- og landingsrettigheter tilsier at flyselskapene må bruke rettighetene sine 80 prosent av dagene i en femukersperiode for ikke å miste dem.

Dersom selskapene ikke bruker rettighetene, vil andre selskaper kunne overta dem.

I mars 2020 reduserte EU kravet fra 80 prosent av dagene til 25 prosent.

I desember i fjor – samtidig som omikron slo til – hevet EU kravet fra til 50 prosent. Fra mars går det ytterligere opp til 64 prosent.

Resultatet er tusenvis av fly med få passasjerer i skyene over Europa. Greenpeace har på bakgrunn av tallene regnet ut at totalt er det over 100.000 unødvendige flyginger. skriver The Guardian.

Store klimautslipp

Lufthansa-sjefen Carsten Spohr

Lufthansa-sjefen Carsten Spohr ønsker seg det han kaller klimavennlige unntak.

Foto: RALPH ORLOWSKI / Reuters

Å sende tomme fly rundt i verden koster ikke bare mye penger. Det fører også til unødvendige CO₂-utslipp.

En Boeing 747 fra London til New York fører til utslipp på cirka 340 tonn CO₂-ekvivalenter, når det er justert for at utslipp i atmosfæren gjør større skade.

Det tilsvarer omtrent utslippene til 35 nordmenn i løpet av ett år.

Lufthansa-sjefen Spohr sier at de fleste områder i verden har man kommet frem til klimavennlige løsninger, men at EU ikke åpner for det samme.

– Dette ødelegger klimaet og er akkurat det motsatte av hva EU-kommisjonen ønsker å oppnå, sier Spohr.

SISTE NYTT

Siste nytt

Denne videoen skal vise en drone fra det ukrainske forsvaret slippe en granat på russiske styrker utenfor Kharkiv.

Slipper håndgranater fra minidroner

Nye videoer viser at små droner utstyrt med lette granater blir brukt i krigen i Ukraina. Disse blir først og fremst brukt som propaganda, mener ekspert Ole Jørgen Maaø fra Luftkrigsskolen.