Etterforskere mistenker at kapteinen på MH370 kontrollerte flyet «helt til slutt»

Det er en av de mest omtalte flyulykker i historien. Nå antyder eksperter at kapteinen på MH370 kan ha styrtet flyet i Det indiske hav i 2014.

SYD101

Søket etter ulykkesflyet Malaysia Airlines 370 var tidenes største leteaksjon til havs.

Foto: Rob Griffith / Ap

Malaysia Airlines 370 forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars 2014.

Det var 239 personer om bord. Etter nesten tre år med det som ble tidenes dyreste leteaksjon til havs, vet fortsatt ingen hva som skjedde med flyet.

Årevis med letearbeid fra lufta, over og under vann, satellittbilder og analyser har dekket flere hundre tusen kvadratkilometer, uten resultat. Det nærmeste man har kommet er vrakdeler som ble skylt i land på øya Réunion og i Sør-Afrika og Mosambik. Bare tre av dem vurderes som sikre deler av MH370.

Selvmord og massedrap?

Funn av en vingedel tilhørende MH370 på øya La Reunion i 2015

En del av en vinge fra MH370 ble funnet på øya Reunion sommeren 2015.

Foto: Yannick Pitou / AFP

Nå hevder en gruppe franske etterforskere at sterke beviser peker i retning av at piloten på MH370 kan ha styrtet flyet i Det indiske hav.

Etterforskerne har fått tilgang til store mengder data fra flyfabrikken Boeing, og deres foreløpige konklusjon er følgende:

Helt frem til det styrtet, gjorde ulykkesflyet kursendringer som bare kunne vært gjort hvis et menneske hadde kontroll over spakene, skriver den britiske avisen Daily Mail.

Har vært hevdet før

Det er ikke første gang det antydes at kapteinen på MH370 begikk selvmord ved å styrte flyet i havet.

Han var en rutinert pilot, og en gift trebarnsfar, men skal ha oppført seg uvanlig i tiden før ulykken.

Han skal ha blant annet ha kommet med kraftig kritikk av malaysiske myndigheter på Facebook og kalt statsministeren en idiot.

Han ble frikjent i den første rapporten fra malaysiske myndigheter, men flere pårørende hevdet den gang at Malaysia forsøkte å dekke over en ubehagelig forklaring.

XJP106

For de pårørende har mangelen på en konklusjon vært en voldsom ekstrabelastning etter tragedien for mer enn fem år siden.

Foto: Joshua Paul / Ap

Et endelig svar?

For de mange etterlatte vil det komme som en stor lettelse dersom konklusjonen fra de franske etterforskerne blir stående som det endelige svaret på mysteriet MH370.

Men det vil ventelig ta rundt ett år før alle dataene fra Boeing-selskapet er gjennomgått. Det dreier seg om utallige dokumenter og enorme mengder satellitt-data fra det britiske teleselskapet Inmarsat.

– Det er for tidlig å komme med et kategorisk svar, sier en av etterforskerne til den franske avisen Le Parisien.

– Men det er ingen ting som tyder på at noen andre kan ha kommet seg inn i kabinen og fått flyet til å styrte, sier han.

SISTE NYTT

Siste nytt