Hopp til innhold

El Pais: Han kjørte ulykkestoget

Ifølge den spanske avisen El Pais var Francisco José Garzón føreren av toget som sporet av ved Santiago de Compostela. Han skal ha mistet kontrollen over toget.

Francisco José Garzón

Ifølge spanske medier viser dette bildet Francisco José Garzón sammen med en politimann like etter ulykken.

Foto: STRINGER/SPAIN / Reuters

Ifølge El Pais var Garzón togføreren som fikk radiokontakt med stasjonen like etter avsporingen, mens han selv satt fast i førerhuset.

«Jeg håper det ikke er noen døde, for da faller de på min samvittighet,» skal han ha sagt.

Les: «Jeg håper det ikke er døde, for da faller de på min samvittighet»

Francisco Jose Garzon

Francisco José Garzón hadde ansiktet dekket av blod etter ulykken.

Foto: MONICA FERREIROS / Afp

Han skal også ha opplyst at toget hadde en hastighet på 190 kilometer i timen da det kom inn i svingen, noe som ble bekreftet av togets ferdskriver i går.

Ifølge El Mundo skal han også ha sagt at han tabbet seg ut, og at han ønsket å dø.

Bildet av det som skal være en blodig Garzón sammen med en politimann ble tatt mens redningsarbeiderne fortsatt holdt på onsdag, men 52-åringen ble først identifisert sent torsdag kveld.

Ifølge nyhetsbyrået AP bekrefter også togselskapet Renfe at det var Garzón som satt bak spakene. Han skal ha tatt over for en annen fører rundt ti mil sør for Santiago de Compostela.

Ifølge den spanske avisen El Pais var Francisco José Garzón føreren av toget som sporet av ved Santiago de Compostela.

VIDEO: Her blir lokføreren ført bort etter ulykken.

30 års erfaring

Garzón blir omtalt som en veteran med 30 års erfaring, og skal ha hatt et prikkfritt rulleblad som togfører.

Renfe-president Julio Gomez-Pomar Rodriguez sier til radiokanalen Cadena Cope at Garzón hadde kjørt samme rute i litt over ett år.

Ifølge El Pais var han ikke påvirket av alkohol. Han skal også ha deltatt i redningsarbeidet etter ulykken.

Selv om mange nå legger skylden på Garzón, mener myndigheter og eksperter at en feil i systemet som skal passe på togenes hastighet kan være årsaken.

Presidenten ved det spanske sivilingeniørinstituttet, José Antonio Santamera, sier til AP at avsporingen skjedde på et sted der ett fartsregulerende system gikk over i et annet, noe som kan tyde på en feil i overgangen.

– Sikkerhetssystemet vil oppdage enhver feil hos føreren, for eksempel dersom han ikke svarer på anrop. Så jeg vil nesten utelukke menneskelig feil, sier Santamera.

Et overvåkingskamera fanget toget som sporte av i Spania.

VIDEO: Her sporer toget av.

– Skrøt av råkjøring på Facebook

Etterforskningsleder Vazquez Tain har uansett beordret et avhør av Garzón, som nå er i politiets forvaring på et sykehus i Santiago de Compostela.

Togførerens Facebook-profil ble deaktivert torsdag, men et bilde han skal ha lagt ut på profilen sin i 2012 har fått stor oppmerksomhet etter ulykken, skriver El Pais.

Bildet er av et speedometer som viser 200 kilometer i timen, og i kommentarfeltet under skal Garzón ha skrevet at han var på grensen av hva som var tillatt, og vitset om høye hastigheter.

Svingen der toget sporet av hadde en fartsgrense på 80 kilometer i timen.

80 mennesker er bekreftet omkommet, og over 140 personer ble skadd i ulykken, som er den verste i Spania siden 1972.

– Tragedien i Santiago de Compostela ser ut til å skyldes usedvanlig høy fart, men vi avventer den rettslige etterforskningen og granskningen som utføres av vårt eget departement, sier transportminister Rafael Catala.

Togselskapet Renfe opplyser at toget ikke hadde noen tekniske problemer, og at det gikk gjennom en rutinemessig sikkerhetsundersøkelse samme dag som ulykken.

Les også: Erklærer tre dagers landesorg i Spania
Les også: Her sporer toget av i 190 km/t

Spanske flagg på halv stang i Madrid

Spanske flagg på halv stang i Madrid.

Foto: DOMINIQUE FAGET / Afp

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt