Avgjørelsen om å arresterte de tre kommer etter en rekke avhør de siste dagene. Det skriver den italienske avisen La Repubblica.
De risikerer nå å bli siktet for drap og for uaktsomt å ha forårsaket en katastrofe.
Etterforskerne mener eieren av Ferrovie Mottarone, selskapet som driver taubanen, den daglige lederen og driftssjefen visste at nødbremsesystemet ikke virket som det skulle.
Etterforskningsleder og statsadvokat Olimpia Bossi bekrefter overfor italienske medier at nødbremsen på vognen var satt ut av drift.
Bremsen skal jevnlig ha slått inn de siste ukene og forårsaket spontane driftsavbrudd.
– Et vedlikeholdsteam ble innkalt på grunn av en funksjonsfeil i begynnelsen av mai. De fikk ikke rettet opp feilen i sin helhet, kun delvis, opplyser den lokale polititjenestemannen Alberto Cicognani til en italiensk radiostasjon som nyhetsbyrået AFP refererer.
– En gaffellignende klemme som deaktiverer bremsen ble satt inn, for å unngå driftsstans. Dette gjorde at nødbremsen ikke fungerte, sier Cicognani.
På en pressekonferanse onsdag ettermiddag opplyste etterforskningsleder Olimpia Bossi at «gaffelknepet» skal ha blitt brukt flere ganger. Ikke bare siste søndag.
Ifølge politiet har alle de tre som nå er arrestert, innrømmet forholdene.
Kabel nær endestasjonen røk
Taubanen frakter folk opp fra den lille byen Stresa ved Maggioresjøen og til fjellet Mottarone, som ligger vel 1400 meter over havet, i regionen Piemonte, nordvest i Italia.
Stresa-Alpino-Mottarone-banen er et populært turistmål. Fra toppunktet er det en fantastisk utsikt over de italienske alpene og de to kjente innsjøene Maggiore og Orta.
Ulykken skjedde på søndag ved 13-tiden. Det var 15 personer om bord i taubanevognen. Normalt har vognene en kapasitet til å frakte 40 personer, men antallet er redusert som følge av koronarestriksjoner.
Ifølge etterforskningsledelsen var det en hovedkabel nær endestasjonen som først røk.
Taubanevognen, som var rundt 300 meter unna toppen, skal ha rast bakover i full fart før den traff en mast, sporet av og styrtet ned mot avgrunnen. Vognen skal deretter ha rullet et stykke nedover fjellsiden før den ble stanset av trær.
Hvis nødbremsen hadde fungert, skulle den ha hindret vognen i å skli bakover.
– Med overbevisningen om at kabelen aldri ville ryke, tok de (arresterte red.anm.) en risiko som bestemte det dødelige utfallet, sa etterforskningsleder Bossi på pressekonferansen.
Hun betegner saken som svært alvorlig og urovekkende.
Det er fortsatt ikke klart hvorfor hovedkabalen røk.
Stresa-Alpino-Mottarone-banen har to taubanevogner, som parallelt går opp og ned fra fjellet.
På den andre vognen som var på vei nedover, virket nødbremsemekanismen som den skulle. Vognen stanset og personene ble etterhvert hjulpet ut av redningsmannskapene, som hadde med seg kraftige stiger.
Vanskelig redningsarbeid
Området der vognen falt ned er svært ulendt, bratt og kledd med skog.
Bilder fra ulykkesstedet viste den knuste taubanevognen liggende i en skråning omgitt av trær.
Det vanskelige terrenget gjorde redningsarbeidet svært krevende.
I alpeområder som Mottarone går det få eller ingen veier inn. Det er derfor vanskelig å ta seg frem, utenom på smale stier. I de tettest skogkledde områdene er det også få steder hvor redningshelikoptre kan lande.
Taubanelinjen, som ble bygget i 1970, gjennomgikk betydelig oppgradering i årene mellom 2014 og 2016. Den skal ha vært gjennom en teknisk inspeksjon så sent som i fjor.
Som følge av restriksjoner under koronapandemien har banen vært stengt i lange perioder, men ble åpnet for drift igjen 24. april i år, skriver italienske aviser.
Kun en liten gutt overlevende
Det var 15 personer om bord i taubanevognen da den styrtet i bakken.
To barn ble funnet i live på ulykkesstedet og ble umiddelbart fraktet til sykehuset i Torino. Et italiensk barn på ni år døde noen timer etter ankomst, mens en israelsk gutt på fem år behandles for livstruende skader.
Blant de 14 omkomne er en israelsk familie i tre generasjoner.
Den lille gutten på fem, som legene håper overlever, mistet foreldrene, oldeforeldrene og et søsken på to år. Han er nå den eneste gjenlevende etter ulykken.
– Ingen kan forestille seg at det som var en søndagsutflukt med ett forvandlet seg til et mareritt, som endte så tragisk, sier etterforskningslederen Olimpia Bossi til nyhetsbyrået AFP.
Italias statsminister Mario Draghi kom raskt med kondolanser fra den italienske regjeringen til de berørte familiene. Det samme gjorde paven, pave Frans.
En etappe i det kjente sykkelløpet Giro d'Italia er nå besluttet lagt om, for at syklistene skal unngå Mottarone-fjellet i respekt for hva som hendte der.
Ulykken på søndag er den første større taubaneulykken i Italia siden 1998, da et amerikansk jagerfly fløy inn i taubanen på et skisted. 20 personer omkom.
Følg utviklingen i NRKs Nyhetssenter.