Lastebilkø på E55 nær tsjekkiske Cinovek, på grensen til Tyskland. (Foto: AFP/Scanpix)
Tsjekkiske motorveier er førstevalget for tungtransporten fra Polen, Ungarn og Ukraina til Tyskland og det nordlige Frankrike. På enkelte strekninger har tallet på tunge kjøretøy som kjører gjennom det sentraleuropeiske landet, økt med 70 prosent etter EU-utvidelsen.
- Økningen er dramatisk, sier Viktor Meca, talsmann for det tsjekkiske transportministeriet. Han sier problemet forsterkes ved at landets veier ikke er gode nok til å ta hånd om veksten.
Sterk vekst
Meca nevner grensestasjonen Rozvadov/Waidhaus, på grensen til Tyskland, som et eksempel på den sterke økningen i tungtransporten gjennom landet:
I april 2004, like før landet ble EU-medlem, ble det registrert 13.500 tunge kjøretøy på denne grensestasjonen. I slutten av fjoråret var dette tallet økt til 70.000 per måned, melder AFP.
Den samme utviklingen viser seg også på motorveien E55, som knytter Praha og Berlin sammen. På ett år har tallet på tunge kjøretøy økt fra 30.000 i måneden til over 50.000 i måneden.
Lastebilene preger gatebildet i tsjekkiske Dubi. Nå roper ordføreren et varsku. (Foto: AFP/Scanpix)
- Uutholdelig
Ordfører Ilona Smitkova i Dubi nær byen Teplice, nordøst i landet på grensen til Tyskland, sier veksten i trafikken er svært belastende.
- Det er forferdelig her. Folk kan ikke krysse veiene, vi kan ikke sove, omfanget av tungtrafikken er enormt. Bystyret har sett seg nødt til å kjøpe inn refleksvester til barna, sier ordføreren i byen som kuttes i to av motorveien E55.
Hun krever økt satsing på bygging av motorveier til Dresden og Berlin, og kritiserer miljøvernernes motstand mot et slikt prosjekt fordi det vil gå gjennom et naturreservat. Smitkova sier miljøvernernes krav om å bygge en tre kilometer lang tunnel vil forsinke byggingen med flere år, og sier innbyggernes tålmodighet er slutt.
Bompenger
Den viktigste årsaken til den sterke økningen i tungtransporten i Den tsjekkiske republikk, er landets geografiske plassering, midt i Europa, mellom øst og vest, nord og sør. EU består nå av 25 land, og Den tsjekkiske republikk er et naturlig transittland for langtransporten mellom flere av de store EU-landene.
Likevel kan også de lave avgiftene for å benytte landets veier ha en betydning. Kjøretøy over 12 tonn betaler en årlig veiavgift på 14.000 koruna (471 euro), og dette er betraktelig billigere enn bruke alternative veier om Østerrike.
EUs transportkommissær, franske Jacques Barrot, har en stor jobb foran seg. (Arkivfoto: AFP/Scanpix)
Den tsjekkiske regjeringen bestemte i januar å innføre et elektronisk bompenge-system for lastebiler fra 2006. Myndighetene er imidlertid tvilende til om dette vil redusere tallet på tunge kjøretøy.
- En kan ikke forvente at introduksjonen av bompengesystemet vil føre til en reduksjon i tallet på tunge kjøretøy. I Østerrike økte trafikken med 8 prosent etter et lignende tiltak, sier Meca til AFP.
- En naturlig konsekvens
Den tsjekkiske transportarbeiderforeningen mener veksten i tungtrafikken i landet er en naturlig konsekvens av EU-medlemskapet.
- Fjerningen av handelshindringer og tollbarrierer var et av hovedargumentene for at vi gikk inn i EU. Da bør ingen være overrasket over at trafikken mellom EU-landene øker, sier generalsekretæren i forbundet Czech Association of Hauliers til AFP.
Som EU-medlem kan landet også vente økte bidrag fra EU til veiprosjekter i landet. EUs investeringer skjer blant annet innenfor rammeverket av de såkalte Trans-European Transport Networks-programmene, der vei- og bane-strekninger over store deler av Europa får tilført store pengesummer til utbedringsprosjekter.