Hopp til innhold

Dove-modell sjokkert: – Jeg hadde ingen anelse om at jeg kom til å bli et rasismesymbol

– Jeg gikk på nettet og oppdaget at jeg hadde blitt symbolet på rasistisk reklame, sier modellen Lola Ogunyemi.

Dove

KAMPANJE: I Dove sin reklamekampanje er nå fjernet fra Facebook.

Foto: Skjermdump av reklame

– Hvis jeg hadde fått den minste indikasjon på at jeg skulle være «før» i et «før og etterbilde», ville jeg ha vært den første til å si nei. Jeg ville gladelig gått rett ut av rommet. Det er noe som går imot alt jeg står for, skriver Lola Ogunyemi i en kronikk i The Guardian.

Ogunyemi er det mørkhudede ansiktet i Dove sin reklamekampanje, som viser et bilde av en kvinne som kler av seg og blir forvandlet til en lyshudet kvinne, etter å ha brukt Dove sin dusjsåpe.

Overrasket

Hun er overrasket over den voldsomme responsen reklamen har fått, og forteller at hun ikke skjønte at reklamen ville bli tolket rasistisk før den var over alt på nettet.

Dove

FØR

Foto: Skjermdump / Twitter
Dove

ETTER

Foto: Skjermdump / Twitter

Ogunyemi sier hun hadde en positiv opplevelse da hun spilte inn kampanjen sammen med Dove, og mener at bildene fra reklamen på Facebook misforstår tanken bak kampanjen, som kommer tydligere frem i kampanjens 30 sekunder lange tv-reklame.

I tv-reklamen svarer modeller med alle hudfarger på spørsmålet: «Hvis huden din var en vaskelapp, hva ville det stå?»

Søndag trakk Dove tilbake reklamekampanjen og fjernet bildet på Facebook og annet relatert innhold.

I en Twittermelding skrev såpemerket at de angrer dypt på bildet, som de beskriver at: «ikke klarte å representere fargede kvinner på en omtenksom måte».

Laster Twitter-innhold

Undertrykkende

– Historisk, og i mange land i dag fremdeles, brukes mørkere modeller til å demonstrere produktets evne til å gjøre huden lysere. Denne undertrykkende fortellingen har jeg sett at påvirker kvinner fra mange ulike miljøer jeg har vært en del av, skriver Ognuyemi.

Hun forteller at hun i utgangspunktet ble glad for å få modelloppdraget for Dove, som hun så på som en mulighet til å representere mørkhudede kvinner gjennom å være ansiktet til såpeprodusentens dusjsåpe.

Den amerikanske makeupartisten Naomi Blake, som har artistnavnet Naythemua, skriver på Facebook at kampanjen sier noe om hva som anses som vakkert i USA.

– Doves markedsførere burde ha visst bedre, skriver hun.

Har fått kritikk før

Dove har tidligere fått kritikk for rasistiske reklamer. I 2015 kom Dove i søkelyset etter å ha produsert en selvbruningskrem, der det var annonsert at kremen var til bruk på «normal til mørk hud».

– Dette er ikke noe som representerer mangfoldet av «ekte skjønnhet», som er noe Dove er lidenskapelig opptatt av. Dette burde ikke ha skjedd, skrev hudpleieprodusenten i en pressemelding etter at kritikken haglet mot kampanjen i mediene.

I 2011 brukte såpemerket før og etterbilder som plasserte tre kvinner med ulik hudfarge på rekke hvor det kunne se ut som om reklamen hintet til at kvinnen med lysest hud ville være sluttresultatet etter bruk av en bodylotion.

Laster Twitter-innhold

SISTE NYTT

Siste nytt