NRK Meny
Normal

Dette må havarigranskerne lete etter

I fjellområdene i Frankrike er det blitt mørkt, men arbeidet med å finne svar vil fortsette i flere dager, ifølge fransk politi.

Vrakrester etter Germanwings A320

Nye bilder fra AFP viser hvordan flykroppen er revet i filler, og ligger strødd over et stort område på fjellet i Frankrike.

Foto: DENIS BOIS / Afp

Selv om franske myndigheter og president François Hollande har slått fast at det ganske sikkert ikke er overlevende vil arbeidet fortsette med stort omfang.

For luftfartsbransjen, flyselskapet og alle berørte er det svært viktig å finne årsaken til at fly kunne styrte plutselig ned i de franske alpene.

Tirsdag ettermiddag ble det bekreftet at en av de to såkalte «svarte boksene» var funnet.

– En svart boks ble funnet noen timer etter styrten. Den vil umiddelbart bli undersøkt for å hjelpe etterforskningen framover, sa Frankrikes innenriksminister Bernard Cazeneuve.

De fleste fly har to slike bokser – som egentlig er signaloransje for å lettere kunne finnes:

  • Cockpit voice recorder: En boks som tar opp alle samtaler mellom flygerne og annen lyd i cockpit under flyvningen.
  • Flight data recorder: En boks som tar opp datastrømmer fra et stort antall tekniske innretninger i flyet. Vil blant annet ta opp eventuelle tekniske alarmer flyet hadde før og under en styrt.

Å finne begge vil være viktig, men mye kan også finnes ut med bare en av dem.

Høyde og fart på Airbus-flyet som styrtet

Slik mistet flyet høyde før det forsvant fra radarovervåking.

Foto: Grafikk: Tom Gabriel Johansen

Sluttet å svare på radio

Germanwings rute 9525 var på vei fra Barcelona til Düsseldorf da det styrtet i et fjellområde i de franske alpene rundt 100 km nord for Nice.

Flyet hadde oppført seg helt normalt under den første delen av turen. A320-maskinen fra Airbus tok av, steg og fant en marsjhøyde på 38 000 fot.

Germanwings-ruten tok akkurat samme retning som da flyet reiste samme vei dagen før.

Men så begynte flyet å synke like etter at det kom innover fastlandet i Frankrike. Med jevnt tempo mistet flyet høyde i rundt åtte minutter før det styrtet i fjellene.

  • Rundt kl. 10.30 sluttet flyet å svare på radiokontakt fra flygelederne.
  • Flygelederen som hadde ansvaret for kontakten slo alarm da han både mistet kontakten, så en noe unormal kurs og at flyet mistet høyde.
  • Et fransk jagerfly og et politihelikopter ble sendt i lufta for å sjekke hva som skjedde, ifølge franske luftfartskilder Le Monde har snakket med.
  • Rundt 10.53 mistet man radarkontakt ifølge flyselskapet, og like etter styrtet mest sannsynlig flyet.

Flyet sendte aldri ut noen nødsignaler, og flyselskapet har sagt at det så langt er vanskelig å si hva som kan være årsaken til at det begynte å miste høyde.

Bilder fra ulykkesstedet viser hvordan flyet er fullstendig ødelagt.

Bilder fra området viser hvor ødelagt flyet er.

Ulykkesstedet

Flyet styrtet i et fjellområde litt sør for den mindre byen Barcelonnette sør i Frankrike.

Bilder fra ulykkesstedet viser hvordan restene av flyet er delt opp i svært mange små biter over et veldig stort område.

– Flyet er fullstendig ødelagt. Den største delen er på størrelse med en liten bil. Det er ingen mulighet for at noen har overlevd, sier den Sauvan Gilbert fra de lokale myndighetene til TV-kanalen BFM.

Politiet regner med at arbeidet kommer til å ta flere døgn.

Området ligger vanskelig tilgjengelig på rundt 2000 meters høyde over havet.

Innenriksministeriet i Frankrike opplyser at over 700 personer deltar i arbeidet ved ulykkesstedet.

I tillegg har de store utstyrsressurser:

  • Fem politihelikoptre
  • Fjellredningsgrupper
  • Et militært tankfly som bistår i kommunikasjon
  • Sju militære helikoptre
  • Ett overvåkingsfly og tre helikoptre fra brannvesenet
Laster kart, vennligst vent...

Politiet i Frankrike har gått ut med informasjon om den omtrentlige størrelsen på ulykkesstedet og en flyforbudssone rundt.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt