Hopp til innhold

Det første kinesiske hangarskip er nå ute på havet

Skipet forlot havnebyen Dalian i natt. Nå skal det testes ut før det blir satt i operasjonell drift. Dette er det første hangarskipet Kina har bygd helt selv.

Dette er det første hangarskipet kineserne har bygget selv

SNART KLAR TIL KAMP: I det lave morgenlyset forlater hangarskipet type 001A havnen i Dalian. Snart vil det få sine fly og være klar til innsats.

Hangarskipet som ennå ikke har fått et navn, satte kursen mot havet klokken 7 lokal tid i dag.

– Det skal teste påliteligheten og stabiliteten i motorene og andre systemer, skriver det kinesiske forsvarsdepartementet i en melding.

Dette blir det andre hangarskipet i den kinesiske marinen.

Fra før har landet et skip som egentlig ble bygd i Ukraina i 1998, men kraftig videreutviklet av kineserne etter at de kjøpte det i 1998.

Det er ventet at det nye hangarskipet vil være klar for kampoppdrag før 2020.

CHINA-JAPAN-TAIWAN-MILITARY-DIPLOMACY

AVANSERTE FLY: De kinesiske hangarskipene vil være oppsatt med moderne jagerflyet J15. Dette bildet er fra hangarskipet Liaoning.

Foto: - / AFP

Stormakt på sjøen

– At de selv har greid å bygge dette, viser en betydelig kompetanseheving og teknologisk utvikling, sier hovedlærer ved Forsvarets høgskole, Thomas Slensvik.

Han mener dette betyr at Kina har tatt et skritt videre mot å bli en stormakt på sjøen.

– De kan forsvare sine egne forsyningslinjer, det vil si maritim trafikk, men hangarskip er også et effektivt virkemiddel i maritimt diplomati, forklarer Slensvik.

– Du kan være en aktør og påvirke politikk. Du tar over dominansen i området.

CHINA-MILITARY/XI

EN STYRKE I VERDENSKLASSE: Den kinesiske presidenten Xi Jinping inspiserte marinen 12. april. Da sa han at partiet ville sørge for at landet fikk en marine i verdensklasse. Hangarskipene er en av grunnstenene i denne planen.

Foto: Xinhua Xinhua / Reuters

Kan utøve makt

Slensvik mener en hangarskipsflåte vil kunne gjøre det lettere for Kina å utøve press mot andre land.

Han forklarer at ved en eventuell tilspisset situasjon nå, for eksempel i forbindelse med Sør-Kinahavet, så vil amerikanerne sende hangarskip.

Disse hangarskipene vil gjøre det veldig vanskelig for Kina å utføre operasjoner.

Orlogskaptein Thomas Slensvik

VISER AT KINA HAR KOMMET LANGT. Orlogskaptein Thomas Slensvik mener at hangarskipene gir Kina nye muligheter.

– Ved å ha sine egne hangarskip, så nullstiller Kina situasjonen. Da blir opp til USA å eskalere med å angripe de kinesiske hangarskipene, sier Slensvik.

Les mer om situasjonen i Sør-Kinahavet her: Vil ha amerikanerne tilbake til Vietnam

Fire hangarskip

Det langsiktige målet til Kina, er å ha fire operative hangarskipsgrupper innen 2030, det skriver South China Morning Post.

Det er ikke ventet at det første hangarskipet, Liaoning, vil være en av kjernene i en av disse gruppene. Liaoning blir sett på som en treningsplattform.

Avisen skriver at et tredje hangarskip nå er under bygging, og at det vil være noe helt annet enn de to første.

Først og fremst vil det neste hangarskipet være i stand til å sende ut flyene ved hjelp av katapulter, og det vil være betraktelig større.

Det betyr at det vil begynne å ligne på de amerikanske hangarskipene.

SISTE NYTT

Siste nytt