28. desember ble Kinas og verdens første motorveistrekning hvor biler kjører på solceller åpnet for trafikk. Strekningen på litt over en kilometer i Jinan, øst i landet, er bygget med gjennomsiktig betong, slik at sollys slipper gjennom til solcellene under, skriver Teknisk ukeblad.
Men under en inspeksjon av veien ble det oppdaget et hull i veien. Et hull som er ca. 15 cm bredt og 1,85 m langt. Et hull veiarbeidere mener har blitt laget med vilje. Flere solcellepaneler er nemlig fjernet, melder The Guardian. Tyveriet skal ha skjedd forrige uke, men har først blitt kjent nå.
- Les også: Flytende solceller kan bli milliardindustri
- Les også: Fylte fjøstaket med solcellepanel
- Les også: Første kirke med tak av solcellepanel
Ifølge en ansatt hos utbyggeren, Shandong Pavenergy, skal det ha vært tyveriforsøk mens veien ble bygget. Motivet er trolig å finne ut hvordan teknologien fungerer for å så kopiere. De stjålne elementene skal ifølge utbyggerne ikke være så dyre.
Ikke første solcellevei
Veistrekningen i Kina skal etter planen produsere 1 million kWh årlig, nok strøm til 800 husstander. Strømmen skal i første omgang brukes til å drive belysningen på veien. Planen er at strømmen også kan brukes til å lade elbiler.
Solcelleveien i Kina skal være den første som tåler belastningen fra tunge kjøretøy, men teknologien med å bygge veier med solcellepaneler er ikke ny.
I 2014 ble en 70 meter lang sykkelvei med solcellepaneler åpnet i Nederland, og etter at Frankrikes første veistrekning ble åpnet sa den daværende energiministeren Ségolène Royal at hun ønsket 1000 kilometer slike veier i løpet av fem år.