Stig Møller kom med erkjennelsen på et møte med pressen tirsdag etter at utenriksdepartementet selv kom med den kanskje hardeste selvkritikk noensinne i en rapport om katastrofen.
– Det er klart at vi sviktet, men det var da også den hardeste og mest alvorlige situasjonen vi noensinne har vært i, sa Stig Møller etter et møte i Folketingets utenrikskomité.
Slik så det ut i Bandah Aceh seks uker etter at flodbølgen rammen Sørøst-Asia. (Foto: Reuters/Scanpix)
– Alle gjorde alt de kunne og kastet alt de hadde i hendene. Og vi sendte flere ut etter hvert som omfanget gikk opp for oss. Men det var altså ikke nok, og derfor skal vi sørge for at det blir bedre, sa utenriksministeren.
Tre dager for sent
Rapporten viser at de første meldingene om katastrofen kom inn om morgenen den 26. desember. Men det var først den 28. desember at departementets direktør innfant seg på kontoret, og først den 29. at utenriksministeren selv dukket opp.
Likevel avviser Stig Møller at det skal tolkes som uttrykk for manglende innsats fra hans og direktørens side. De var begge i løpende kontakt med departementet, sa han.
Rapporten kritiserte blant annet at et krisesenter først ble satt opp 29. desember, tre dager etter katastrofen, og at det gikk for lang tid før det ble iverksatt en luftbru for å hente hjem danske feriegjester.
I de første dagene var det ikke mulig å komme fram til utenriksdepartementet verken på telefon eller via internett.
Rapporten peker også på at verken ambassaden i Bangkok eller utenriksdepartementet var forberedt på en katastrofe av slike dimensjoner. De greide heller ikke å omstille seg fort nok.
Stor misnøye
En meningsmåling som også ble offentliggjort tirsdag, viser at 27 prosent av danskene som overlevde katastrofen, er misfornøyd med myndighetenes hjelp, mens bare 17 prosent er fornøyd.
Enda flere var misfornøyd med forsikringsselskapene og med reiseoperatørene. Misnøyen var størst blant dem som kom til skade eller mistet pårørende.
Tiltak
Stig Møller kunngjorde på møtet at en rekke tiltak skal iverksettes for å lage en bedre beredskapsplan for utenriksdepartementet for å unngå lignende dårlig behandling av dansker i nød i utlandet.
Blant annet anbefales det at det straks etter at en krise starter, skal opprettes en telefonsentral og en katastrofeside på hjemmesiden så borgerne kan komme i kontakt med myndighetene. Hjemmesiden skal kunne håndtere 300.000 besøk daglig.
I tillegg skal det opprettes en krisestab, og ambassader rundt om i verden skal ruste opp sin beredskap, blant annet med satellittelefoner.
42 dansker omkom i flodbølgekatastrofen, mens fire er fortsatt savnet.