Selskapet med 77.000 ansatte flyr blant annet Star Tour sine kunder til egyptiske reisemål som Hurghada og Marsa Alam.
– Vi har hatt en flyforbudssone over deler av Sinaihalvøya i minst et halvt år. Det er en kombinasjon av flere årsaker. Utenrikstjenesten i alle de nordiske land anbefaler å vise varsomhet i dette urolige området, sier informasjonssjef i TUI Nordic, Mathias Bergen Dahl.
- Les også:
Avmerket på pilotenes kart
En av flyselskapets piloter bekrefter overfor NRK at pilotene har fått utdelt kart som viser nøyaktig hvilke områder de må holde seg unna.
– Som piloter mottar vi jevnlig intern informasjon om hvilke områder som ikke tillates å fly igjennom. På denne måten er vi et ekstra filter i tilfelle de som dirigerer flytrafikken skulle gjøre en feilvurdering, sier piloten.
- Les også:
Etter at et russisk passasjerfly med 224 mennesker om bord styrtet nord på Sinaihalvøya, har flyselskapene KLM, Lufthansa og Air France stanset all flygning over Sinaihalvøya.
Foto: SELIMAN AL-OTEIFI / AfpUD fraråder Sinai-reiser
Utenriksdepartementet i Norge fraråder alle reiser til eller opphold på Sinai, med unntak av Sharm El Sheikh.
– Vi flyr i prinsippet i midten av landet. At vi ikke flyr over den nordlige delen av Sinaihalvøya kan kanskje berolige våre kunder. Vi sluttet å fly til Sharm el-Sheikh for to år siden, sier informasjonssjef i TUI Nordic, Mathias Bergen Dahl.
- Les også:
Tar valg for å unngå risiko
Flyselskapet følger utviklingen i konfliktområder nøye. Flytraséene velges på bakgrunn av offisielle reiseråd fra utenriksdepartement, nasjonale og internasjonale luftfartsmyndigheter.
– Ut ifra den informasjon som foreligger tar man valg for å unngå risiko. Det er altså ingen flyforbud fra myndighetenes side, men et valg flyselskapene selv tar. Alle våre piloter går gjennom reiseruten før flygning. Da er også alle oppdaterte sikkerhetsvurderinger reflektert, påpeker Mathias Bergen Dahl.
- Les også:
Slik ser de nye kartene til pilotene i et av verdens største charterselskap ut.
Ikke bekymret før MH17-nedskyting
Etter nedskytingen av et passasjerfly i ukrainsk luftrom 17. juli 2014, ble fly dirigert utenom områder med risiko for kamphandlinger i Ukraina.
Etter flystyrten i Egypt har KLM, Lufthansa og Air France stanset alle flygninger over Sinaihalvøya inntil årsaken til flystyrten i Egypt er klar.
– Jeg har egentlig ikke bekymret meg over disse områdene da vi fløy der tidligere. Med det var før nedskytingen i Ukraina. Vi er kanskje privilegerte som jobber for et selskap med ressurser og økonomi. Det gjør jobben min mye enklere, sier TUI-piloten til NRK.
- Les også:
EASA-advarsel i 2014
Årsaken til at TUI Group ikke flyr over Nord-Sinai er trolig knyttet til at det europeiske luftsikkerhetsorganet EASA i november 2014 gikk ut med en tydelig advarsel mot fare for fly over området om de fløy for lavt.
Årsaken var fare for angrep fra opprørere med skytevåpen, rakettdrevne granater eller i verste fall bærbare antiluftskyts (MANPADS).
I meldingen fraråder organet all lufttrafikk ved eller under 26 000 fot, noe som tilsvarer 7924 meter.
– Rammer hele reisebransjen
Hvorfor det russiske flyselskapet Kogalymavia valgte å fly over det nordlige Sinaihalvøya, ønsker ikke TUI Group å spekulere i.
– Dette er en dypt tragisk hendelse, og vi lider med de familier som er berørt. Dette rammer jo på en måte hele reisebransjen, sier informasjonssjef i TUI Nordic, Mathias Bergen Dahl.
Ifølge pressetalsmann i Thomas Cook Airlines, Torben Andersen, fløy det russiske flyet høyere enn de restriksjoner som flere flyselskap har for flygninger på Sinaihalvøya.
SAS og Norwegian har ikke besvart NRKs henvendelser.
- Les også: