Oi da! Det var nesten. Jeg hadde kjørt over på feil side av veien. Takket være lav fart og en observant møtende bilist ble det ikke noe front til front denne gangen.
Men det manglet ikke på reaksjon på min utradisjonelle kjørestil. Han slo ut med armene som om jeg var verdens største idiot mens jeg prøvde å tenke ut en unnskyldning dersom han skulle hive seg ut av bilen og konfrontere meg verbalt.
«Sorry, jeg er fra Norge skjønner du, og der kjører vi på riktig side av veien.» Tror ikke det ville ha gått hjem.
Venstrekjøring
Det vanligste spørsmålet jeg får fra folk i Norge er om hvordan jeg takler å kjøre på venstre side av veien. Etter rundt åtte måneder som korrespondent i London så går det forbausende bra.
Den vanen som er mest vond å vende er at jeg går til feil dør når jeg skal ut og kjøre. Jeg åpner bildøra bare for å oppdage at rattet jo er på den andre siden. Er det noen som ser meg, later jeg bare som jeg skal sette fra meg noe. Har rutine på det nå.
I Storbritannia og i veldig mange av dets gamle kolonier er det venstrekjøring som gjelder. Irland, Kypros og Malta er de eneste andre landene i Europa som kjører på venstre side. (De kjører også på venstre side i de britiske kronbesittelsene Guernsey, Jersey og Isle of Man.)
Det britiske imperiet var verdens største stormakt på 1700- og 1800 tallet, og i 1921 omfattet det 450 millioner mennesker, eller en fjerdedel av verdens befolkning. Britisk politikk, kultur og språk ble spredt over store deler av verden.
Nedfelt i veiloven fra 1835
Venstrekjøringen ble nedfelt i veiloven fra den gang, allerede i 1835. Tradisjonstro briter har siden fulgt den. Britene er jo noe for seg selv og det har de tatt konsekvensen av. Om under ett år forlater de EU.
Etter over 40 år som EU-medlemmer vil de selv ha begge hendene på rattet.
Storbritannia skal igjen reise seg etter tiår med EU-direktiver og bli det nye «Global Britain» blir vi fortalt. Det var nesten som om statsminister Theresa Mays hadde en av Churchills sigarer i munnviken da hun la fram sin visjon for brexit i januar i fjor. Hun brukte uttrykket «Global Britain» hele 17 ganger i talen.
-– Jeg vil at Storbritannia skal bli det vi har potensial, talent og ambisjoner om å være. En stor global handelspartner som nyter respekt verden over og som er sterk, trygg og forent på hjemmebane, sa hun.
På kino gikk tilfeldigvis det historiske dramaet om britenes krigsinnsats i Dunkirk, og det nærmet seg premiere for filmen om Winston Churchill der ett av høydepunktene er beslutningen om å gå til krig mot Nazi-Tyskland. Det er høy nasjonal patos.
Vurderte høyrekjøring i 1969
Det er dårlig timing for å gjøre noe med venstrekjøringen. Britene var inne på det i 1969 og lurte på om de skulle gjøre som resten av Europa, nemlig kjøre på høyre side av veien.
Svenskene hadde gjort det to år før og det funket greit. Downing Street satte i gang et utredningsarbeid og fant ut at det ville koste 264 millioner pund å gå over til høyrekjøring. Det tilsvarer over fire milliarder pund i dag. Men ideen ble skrinlagt. Det ble for dyrt og sannsynligvis var det for trafikkfarlig, mente den britiske regjeringen.
Den siste tiden har britene fått solt seg i glansen av gammel storhetstid fra den gang «hele verden» kjørte på venstre side. Beslutningen om å gå sammen med USA og Frankrike om å bombe Syria etter det som ser ut til å være bruk av kjemiske våpen er et tegn på at de fortsatt er en internasjonal spiller å regne med.
Før det klarte Storbritannias diplomatkorps å få med seg USA, Nato og mange EU-land på en massiv fordømmelse av Russland etter drapsforsøket mot eksspion Sergej Skripal og datteren Julia i den vesle engelske byen Salisbury. Det var en diplomatisk seier.
Britenes bilindustri
Britenes egen bilindustri er kjent verden over trass i at rattet er på feil side for mange av oss. I år er det 50 år siden den første Jaguar XJ rullet ut på veien. Også mange nordmenn har klassiske britiske biler hjemme. Aston Martin, Bentley, Land Rover, Lotus, MG, Mini, Morgan og Rolls-Royce.
Noen av bilprodusentene gruer seg til brexit fordi bildeler går fram og tilbake til Europa hele tiden og de er redde for økte kostnader med det. Men andre produsenter ser muligheter i nye handelsavtaler.
Tradisjon fra romertiden
Venstrekjøringen på den britiske øya har en lang historie. På bilmuseet i Warwickshire mener de den stammer fra romertiden. De romerske hærstyrkene marsjerte visstnok på venstre side av veien. Teorien er at de aller fleste er høyrehendte og derfor at soldater både til fots og til hest trengte høyre hånden fri i strid.
Men det skulle vel tilsi at alle land innførte venstrekjøring? Slik var det lenge. Men den store endringen kom på andre siden av den engelske kanal. Den franske overklassen begynte å bruke høyre side for å komme i takt med massene etter den franske revolusjon.
Det sies at Napoleon befalte høyrekjøring i de land han beseiret, av den grunn at han var selv var venstrehendt. Men det er nok bare en myte. Napoleon ble født i 1769, men mange land hadde innført høyrekjøring lenge før det, f.eks. Danmark-Norge. København innførte nemlig høyrekjøring i 1758.
Europa og USA valgte høyrekjøring
Amerikanerne valgte også høyrekjøring. I USA er det nå Donald Trump som sitter med tømmene. Denne uken har han hatt besøk av Frankrikes president Emmanuel Macron. Her i Storbritannia viste nyhetskanalen Sky News bilder av de to presidentene med de spilte romantisk musikk. Britene klarte ikke skjule sin sjalusi.
Det ble satt spørsmålstegn ved om Storbritannia rett og slett ikke lenger var USAs fremste allierte og venn. Brexit har gjort at britene er blitt ekstra følsomme på dette punktet. De er redde for å bli stående alene i verden, litt som med venstrekjøringen.
Men så kom nyheten om at Donald Trump kommer på offisielt besøk til Storbritannia i sommer. En diplomatisk balanse ble gjenopprettet og britene kunne puste lettet ut.
Trump skal trolig besøke dronning Elizabeth og alle etikette for et statsbesøk skal følges. Britene er jo ekstremt høflige. Det er sorry, excuse me og please overalt man går. Men den særegne britiske høflighet har en grense. Den går i trafikken.
Full forvirring på T-banen
Du skal ikke gjøre mye feil før noen tuter på deg eller viser deg obskøne armbevegelser, eventuelt ruller ned ruta og skriker C-ordet. Men aller mest kaos er det nok på T-bane- og jernbanestasjoner. I rulletrappene følger de internasjonal standard og står til høyre og går til venstre.
Men i trappegangene og i tunnelene vet de simpelthen ikke hvilken side de skal gå på. Det er fullt anarki og det fører til køer og frustrasjon. Forvirringen blir også komplett fordi det inne på T-banen står skilt: Keep right. Altså: hold høyre. Britene vet ikke hva de skal tro.
Men ute på gaten får de inn det med teskje. Skal du krysse veien får du klar beskjed ved hjelp av merkingen i gata.«Look left. Look right.» Jeg har mange ganger lurt på hvorfor de trenger denne beskjeden når de til og med har hatt loven om venstrekjøring helt siden 1835. Er venstrekjøring litt unaturlig, selv for tradisjonstro briter?