Boeing oppretter kompensasjonsfond for pårørende etter dødsulykker

Flyprodusenten gir 1,3 millioner kroner til etterlatte etter to Boeing 737 MAX-ulykker. – Får ikke konsekvenser for vårt søksmål, sier advokaten til familien til Karoline Aadland, som omkom i styrten i Etiopia.

Pårørende etter flyulykken til Ethiopian Airlines 10. mars 2019 viser frem bilder av de omkomne

MINNEMARKERING: Pårørende etter flyulykken til Ethiopian Airlines, hvor et Boeing 737 MAX-fly styrtet, viste frem bilder av de omkomne foran det amerikanske samferdselsdepartementet 10. september i år, nøyaktig et halvt år etter ulykken.

Foto: Zach Gibson / AFP

– Familiene får 144.500 dollar hver, melder fondet, som driftes av erstatningseksperten Ken Feinberg.

Summen tilsvarer rundt 1,3 millioner kroner.

Boeing uttalte i juli at de ville øremerke 100 millioner dollar, rundt 904 millioner kroner, til de pårørende.

Halvparten gjøres tilgjengelig innen kort tid. Frist for å søke om kompensasjonen er satt til 31. desember.

Mistet livet

Feinberg jobbet med lignende kompensasjonsprogrammer etter terrorangrepet i USA 11. september 2001 og etter katastrofen med boreriggen Deepwater Horizon i Mexicogolfen i 2010.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars i år.

En av dem var Karoline Aadland (28) fra Bergen, som omkom i styrten i Etiopia. Hun var økonomimedarbeider i internasjonal avdeling i Røde Kors.

Minnegudstjeneste for Karoline Aadland.

MINNEGUDSTJENESTE: Det ble holdt minnegudstjeneste for Karoline Aadland i Sælen kirke i Fyllingsdalen, Bergen, 28. mars i år.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Har saksøkt Boeing

Familien til Aadland har saksøkt Boeing etter flystyrten. Kompensasjonen fra Boeing påvirker ikke den saken, forteller advokat Helge Husebye Haug til NRK.

– Dette er en håndsrekning til pårørende i akuttfasen etter ulykken. Det er ikke vanlig i en ansvarssak, men Boeing har valgt å betale ut kompensasjon frivillig, noe som naturligvis er positivt.

– Søksmålet går sin gang. Nå er vi inne i en innledningsfase der partene presenterer sine bevis for dommerne. Denne kompensasjonen får ingen konsekvens for søksmålet, sier Haug.

737 MAX-flyene fortsatt på bakken

I etterkant av Etiopia-ulykken ble flytypen satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

USAs luftfartsmyndighet FAA sier mandag at de fortsatt ikke har noen dato klar for når den ulykkesrammede flymodellen Boeing 737 MAX kan tas i bruk igjen.

Samtidig slår de fast at det er opp til individuelle land om de ønsker å åpne luftrommet sitt for flytypen.

– Vår første prioritet er sikkerhet, og vi har ikke en tidsplan for når arbeidet er fullført.

Parkerte fly av typen Boeing 737 MAX ved Boeings fabrikk i Seattle. Bildet er tatt 1. juli 2019.

1. juli i år stod en rekke Boeing 737 MAX-fly fra ulike flyselskaper parkert utenfor Boeings fabrikk i Seattle.

Foto: Lindsey Wasson / Reuters

SISTE NYTT

Siste nytt