Hopp til innhold

Boeing kjente til feilene på ulykkesflyene

Flyprodusenten Boeing har levert nye og avslørende dokumenter til amerikanske luftfartsmyndigheter og en komité i Kongressen. Det skjedde bare timer etter at topplederen fikk sparken.

Pårørende sørger ved ulykkesstedet utenfor Addis Abeba i Etiopia. 10. mars døde alle de 157 om bord da Boeing-flyet styrket like etter avgang. En av de omkomne var norsk statsborger. Senere granskinger har vist at mannskapet fulgte alle prosedyrer og ikke kunne lastes for ulykken.

Pårørende sørger ved ulykkesstedet utenfor Addis Abeba i Etiopia. 10. mars døde alle de 157 om bord da Boeing-flyet styrket like etter avgang. En av de omkomne var norsk statsborger. Senere granskinger har vist at mannskapet fulgte alle prosedyrer og ikke kunne lastes for ulykken.

Foto: Mulugeta Ayene / AP

Dokumentene viser et urovekkende bilde av Boeings ansvar for sikkerhetsproblemene på 737 MAX-flyene.

Det hevder en ansatt ved Kongressen til nyhetsbyrået AFP.

Mandag fikk Boeings toppsjef Dennis Muilenburg sparken. Noen timer senere ble dokumentene overlevert til byråkrater ved Kongressen i USA.

De etterforsker problemene ved flytypen. Da var allerede mange av de ansatte reist på juleferie.

Flere hundre MAX-fly hos flyselskaper verden over ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Ethiopian Airlines styrtet i mars. I fjor høst styrtet samme type fly i Indonesia.

Til sammen 346 mennesker omkom i de to ulykkene.

Fly av typen Boeing 737 MAX ble satt på bakken etter ulykken i Etiopia.

Fly av typen Boeing 737 MAX ble satt på bakken etter ulykken i Etiopia.

Foto: MARK RALSTON / AFP

Pilot meldte om feil

I en meldingsutveksling som vises i dokumentene beskriver en Boeing-pilot et problem i en simulator.

Piloten opplevde utfordringer med styringssystemet MCAS, ifølge The Guardian. Det var en svikt i dette systemet som senere ble knyttet som årsak til begge ulykkene.

– Det tegner et veldig urovekkende bilde av bekymringer uttrykt av ansatte om selskapets sikkerhetskultur, og tiltakene gjort av andre ansatte for å sikre at Boeings produksjon ikke ble forsinket av myndighetene eller andre, står det i e-posten til den ansatte i Kongressen.

Dennis Muilenberg fikk mandag sparken som toppsjef i Boeing. Få timer senere ble viktige dokumenter oversendt de som gransker selskapet.

Dennis Muilenburg fikk mandag sparken som toppsjef i Boeing. Få timer senere ble viktige dokumenter oversendt de som gransker selskapet. Muilenburg kan få med seg en sluttpakke på nærmere 60 millioner dollar.

Foto: OLIVIER DOULIERY / AFP

Nå blir flyprodusenten gransket for avgjørelsen om å fortsette å fly 737 MAX-flyene etter den første ulykken.

De granskes også for å ha ignorert advarsler fra ansatte. I tillegg anklages selskapet for å ha ofret sikkerheten i kampen om å utvikle et fly som kunne konkurrere med den europeiske flyprodusenten Airbus.

Amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) har blitt kritisert for å ha et for avslappet og vennlig forhold til selskapet det skal kontrollere. FAA har erkjent at de har mottatt det som ser ut til å være de samme dokumentene som Kongressen.

Boeing-fabrikken i Renton, Washington. Det er her 737-flyene blir produsert.

Boeing-fabrikken i Renton, Washington. Det er her 737 MAX-flyene blir produsert. Boeing har fortsatt produksjonen til tross for at det ikke er tillatt å bruke flyene.

Foto: STEPHEN BRASHEAR / AFP

Det skjedde timer etter at Boeings toppsjef Dennis Muilenburg ble avsatt.

Boeing lover åpenhet

Boeing opplyser nå at selskapet kontaktet FAA og Kongressen som «en del av vår forpliktelse til åpenhet». Det opplyser en talsmann for Boeing i en e-post.

– Som med tidligere dokumenter referert av komiteen, gjenspeiler ikke tonen og innholdet i denne kommunikasjonen hva selskapet er og trenger å være, heter det videre i e-posten fra Boeing.

Talspersonen understreker videre at Boeing de siste ni månedene har skjerpet sikkerhetsrutinene. Det skal også ha skjedd en bedring av kulturen i organisasjonen etter den siste av de to flyulykkene.

Den siste utviklingen gjør det klart at flygiganten kommer til å bli stilt til veggs også i 2020 for avgjørelsene som førte til ulykkene. Det vil skje samtidig som Boeing forsøker å få godkjenning for at flytypen kan tas i bruk igjen.

737 MAX-fly står parkert hos Boeing-anlegget i Seattle. Selskapet har fortsatt produksjonen av flytypen. 400 fly er nå lagret og vedtaket om flyforbud gjelder fortsatt. Produksjonen vil bli stanset i januar 2020.

737 MAX-fly står parkert hos Boeing-anlegget i Seattle. Selskapet har fortsatt produksjonen av flytypen. 400 fly er nå lagret og vedtaket om flyforbud gjelder fortsatt. Produksjonen vil bli stanset i januar 2020.

Foto: Gary He / NTB Scanpix

Produksjonene av 737 MAX har fortsatt, men vil bli stanset i januar 2020. 400 fly står nå lagret.

David Calhoun er den nye toppsjefen som skal gjenopprette Boeings omdømme.

SISTE NYTT

Siste nytt