Flytypen 737 MAX, som produseres i Renton utenfor Seattle, er Boeings viktigste fly, og Boeing er USAs viktigste eksportør av industriprodukter.
Det blir solgt MAX-fly årlig for flere titalls milliarder dollar, og en stans i produksjonen kan sende sjokkbølger gjennom amerikansk økonomi fordi underleverandørene rammes hardt, skriver New York Times.
Rundt 900 selskap er underleverandører av deler til flyene.
– Flyselskapene kommer ganske sikkert heller ikke til å betale for flyene de har bestilt, inntil de er godkjent, sier Joe Schwieterman ved DePaul University.
– Landets største eksportprodukt
Amerikansk flyindustri omsatte i årets ti første måneder for 960 milliarder kroner. Dette var en nedgang på 17 prosent fra samme periode i fjor.
Richard Aboulafia, som analyserer flyindustrien for Teal Group, tror Boeings problemer kan bidra til å øke USAs fra før store handelsunderskudd med utlandet.
«Boeing er ikke noe vanlig selskap. Det er den største produksjonseksportøren i USA, og en veldig stor, privat arbeidsgiver», skriver Financial Times.
- Vil du ha ukesbrev fra Urix? Klikk her
400 fly på lager
Flere hundre MAX-fly som allerede var i full trafikk hos flyselskaper verden over, ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Ethiopian Airlines styrtet tidligere i år. 157 mennesker, deriblant en nordmann, mistet livet i ulykken.
For to år siden styrtet samme type fly i Indonesia. Den gang mistet 189 mennesker livet, og den amerikanske flyprodusenten har slitt kraftig med tilliten i etterkant av de to ulykkene.
Boeings direktør Dennis Muilenburg har innrømmet at selskapet gjorde feil i opptakten til de to flystyrtene. Han har også sagt at måten sikkerhetsproblemene i cockpiten ble håndtert på var uakseptabel.
Boeing har fortsatt produksjonen av 737 MAX og har om lag 400 fly på lager, opplyser selskapet.
Boeing vil forsøke å unngå permitteringer, og de vil også til en viss grad fortsette å ta imot noen leveranser fra underleverandører slik at selskapet kan gjenoppta produksjonen raskt.
- Bakgrunn:
Følte seg presset
Over ni måneder etter at flyet ble satt på bakken, vil de amerikanske reguleringsmyndighetene FAA ennå ikke godkjenne oppgraderingene som Boeing har foretatt.
Forsinkelsene skyldes både tekniske og formelle forhold, og trolig kan det gå flere måneder før flytillatelse igjen blir gitt. NRK skrev i går at de amerikanske reguleringsmyndighetene FAA har reagert kraftig, fordi de opplever at Boeing har lagt press på dem for å utstede ny flytillatelse.
The Guardian skriver at FAA har orientert politikere i Kongressen om frustrasjonen.
- Les også:
«Ikke realistisk»
Avisen viser til en e-post fra FAA der det kommer til uttrykk at FAAs leder Steve Dickson er «bekymret for at Boeings formidling om at flyet snart er i trafikk, ikke er realistisk».
I oktober sa Boeing at 737 MAX-flyene trolig vil være på vingene i desember. I november annonserte selskapet det som av mange ble oppfattet som et løfte om at flyet vil være på vingene i januar 2020.
Lederen i FAA, Steve Dickson, mener på sin side at det er «et dusin» milepæler som må forseres for 737 MAX-flyene igjen kan frakte passasjerer, ifølge Reuters. Han anslår at en godkjenning tidligst kan være klar i februar eller mars 2020.