Hopp til innhold

– Norges stilling svekkes internasjonalt

– Det er uforståelig at Norge ikke har militære bidrag for å stoppe kapringer i det indiske hav, mener direktør i Norges Rederiforbund.

Sturla Henriksen, administerende direktør i Norges Rederiforbund

Sturla Henriksen, administerende direktør i Norges Rederiforbund, mener Norge verken viser vilje eller evne til å beskytte skipstrafikken fra somaliske pirater.

Foto: NRK

Onsdag ble det norskeide skipet MT Asphalt Venture kapret av somaliske pirater utenfor kysten av Tanzania. Skipet er registrert i Panama, og mannskapet på 15 skal være fra India.

I dag bidrar mange land i arbeidet for å stoppe kapringene, men ikke Norge.

– Norge har ingen militær innsats for å stoppe kapringene, og det er uforståelig både for folk her hjemme og i det internasjonale samfunnet, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Les også: Somaliske pirater skrur opp prisen
Les også: Hindret pirat-angrep på norsk skip

Verdens viktigste handelsvei

Det forundrer Henriksen at Norge, som en av verdens største skipsfartsnasjoner, ikke deltar i den store internasjonale dugnaden for å beskytte skipstrafikken i området.

– Vi har daglige seilinger med norske skip gjennom dette området. Det er den viktigste handelsveien i verden, her går 90 prosent av all handel mellom Asia og Europa og videre til USA, sier Henriksen.

Han forteller at en rekke andre land bidrar gjennom blant annet tre flernasjonale styrker i området. Det er en EU-styrke, en NATO-styrke og en USA-ledet styrke. I tillegg til at enkeltnasjoner som Japan, Kina og Russland bidrar med egne styrker.

Høsten 2009 ble en norsk fregatt sendt til Somalia for bekjempelse av piratvirksomhet.

– Det behøver ikke å være en fregatt, men Norge bør delta med et militært bidrag som står i forhold til den posisjonen vi har som skipsfartsnasjon og i forhold til det alvoret som er der, sier Henriksen.

– Setter oss i forlegenhet

Henriksen mener Norge sender ut svært negative signaler til andre nasjoner ved at vi ikke deltar, og at det kan svekke vår stilling internasjonalt.

– Det setter oss i forlegenhet internasjonalt. Vi viser verken vilje eller evne til å beskytte skipstrafikken i området, men overlater det i stedet til andre. Det svekker den posisjonen vi på en rekke andre områder har når det gjelder internasjonalt samarbeid, sier han.

John-Espen Lien

Kommunikasjonssjef i Forsvarets operative hovedkvarter, oberstløytnant John Espen Lien, sier det er opp til politikerne å bestemme hvor de setter inn militære styrker.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Et resultat av prioriteringer

Kommunikasjonssjef i Forsvarets operative hovedkvarter, oberstløytnant John Espen Lien, sier det ikke er opp til Forsvaret å bestemme hvor og når de militære styrkene skal settes inn.

– Vi var der jo fra i fjor høst til 15. januar i år. Grunnen til at vi ikke er der nå er et resultat av prioriteringer, og dette er til syvende og sist en prioritering på politisk nivå, sier Lien.

Rekordmange kapringer

John Kristen Skogan ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI) sier at antallet kapringer er nå rekordhøyt.

– I Andenbukta har antallet kapringsforsøk og kapringer sunket i forhold til i fjor. Men øst og syd for Somalia har antallet kapringer økt markant, sier Skogan.

Han sier det er flere tiltak som kan settes inn for å hindre kaprerne.

– Hvis det er fartøy som kan gå litt fort, kan de være vanskelig å kapre. En ny metode er at mannskapet låser seg inn i et rom på fartøyet hvor kapreren ikke kan nå dem. I tillegg har mannskapet med seg en kraftig radio slik at de kan få kontakt med noen av de patruljerende marinefartøyene i området, forklarer Skogen.

Les også: Ny kapring i Adenbukta
Les også: Forkledde soldater stanset kapring

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt