Selv om kommunistpartiet og deres styrende organer har tatt i bruk ord som markedsøkonomi og privat eiendomsrett, er Kina fortsatt et sosialistisk land med sosialistiske idealer - i hvert fall på papriet.
Den rivende økonomiske utviklingen de siste årene har skapt både en ny økonomisk overklasse og en voksende kjøpesterk middelklasse.
Vestlige idealer og påvirkning har trengt seg frem, og det er ikke så mye sosialistisk over reklameplakatene som dominerer hovedstaden.
Boligtekstene tar av
Et eksempel på den nye trenden er reklamene for nye boligprosjekter. De lover kjøperne et liv som moguler eller aristokrater, hvor beskrivelsene varierer mellom "luksuriøs", "suverent behagelig" og "meget distingvert" - ord som mer henleder tankene på den kinesiske overklassens liv før Mao snudde opp ned på Kina enn nøysomme kommunistiske idealer.
Også radio- og fjernsynsreklamer er preget av eiendomsutviklere som forsøker å overgå hverandre i superlativer.
De enkle dyder
Beijings ordfører Wang Qishan har beklaget de heftige språklige overdrivelsene i slike reklamer.
Og på fredag fikk også byens handelsmyndigheter nok.
- Beijing har et problem med reklame som ikke er i samsvar med sosialistisk sivilisasjon eller de tradisjonelle, enkle dyder som den kinesiske nasjon holder i ære, heter det i en erklæring fra Beijings industri- og handelsadministrasjon.
Nå varsles det strengere overvåking av både radio- og TV-reklame, samt inspeksjoner for å sjekke de utendørs reklametavlene.
Reklamemakere får krav om at reklamen heretter skal fremme moralen hos byens innbyggere og promotere sunnere verdier.
Allerede nå er flere store reklameplakater langs motorveier tatt ned.
"Sosial harmoni"
Beijing-myndighetene har støtte for sin bekymring og kampanje helt til topps.
Kinas president Hu Jintao har utpekt "sosial harmoni" som hovedsak for regjeringen, og dette vil også bli et tema på partikongressen som holdes senere i år.
Men presidentens bekymring skyldes ikke bare frykten for moralsk forfall. Det er også en økonomisk side.
For gapet mellom en voksende urban kjøpesterk gruppe og et stort antallet fattige på landsbygdene, er en trussel mot en fortsatt suksessfull økonomisk vekst for Kina.
Bare for andre kvartal i år, var det anslått en vekst på 10,8 prosent i det kinesiske bruttonasjonalproduktet.
Chanel og Gucci
Salget av dyre skjønnhetsprodukter og kostbare motemerker vokser med 20 prosent i året. Både Prada, Gucci og Louis Vuitton er blant merkene som stadig øker salget.
Motehuset Chanel er tilstede i 23 kinesiske byer, og planlegger å være representert i 40 innen utgangen av 2008.
Det er heller ingen problemer å få ta i en Porsche eller en Maserati.
Hva som vil skje med dette i lys den nye moralske kampanjen, er det ingen som foreløpig spår noe om. Men få tror at kommunistpartiet vil eller klarer å skru tiden tilbake, til da enkle Mao-dressene rådet.