Foto: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Astronomene har funnet vann på planet i den beboelige sonen

For første gang er det oppdaget vann på en planet som ligner på jorden. Planeten går rundt en fremmed stjerne og kan ha liv på overflaten.

På planeten K2-18b er det vann, og vann kan bety liv

Dette er slik en kunstner forestiller seg en planet som går rundt en fremmed stjerne. Disse planetene er så langt vekk fra oss, at vi ikke greier å ta detaljerte bilder. Så planeten ser ikke slik ut.

Exoplanet K2-18B
Foto: Nasa

Vi vet hvor stor den er, og hvor varm den er

Planeten kan også se slik ut. Det som er nyheten, er at astronomene for første gang han funnet vann på en planet utenfor vårt eget solsystem som beveger seg i den såkalte beboelige sonen. Det er en sone der vann kan opptre i flytende form.

Foto: Nasa

Det kan være mye vann der

Vann er grunnlaget for alt liv vi kjenner her på jorden. Det er derfor astronomene er spesielt interessert i å finne vann utenfor vårt eget solsystem. Skapninger som oss vil slite med å bo på denne planeten. Den er så stor at vi vil være veldig tunge.

Exoplanet med mye vann

Brukte teleskop i rommet

Astronomene brukte Hubble i letingen. Planeten var kjent fra før, men med det kraftige teleskopet fikk de samlet opp nok lys til å kunne gjennomføre avanserte analyser.

Romteleskopet Hubble
Foto: Nasa

Ser spor av vann i fargene

Astronomene så på stjernelys som hadde passert gjennom atmosfæren til exoplaneten. De dro alle fargene i lyset ut til et spektrum. Da kunne de se streker i fargene. Strekene er spor av forskjellige stoffer i atmosfæren. De fant blant annet vanndamp.

Spektrum
Foto: Wikimedia

Har en nabo i rommet

Dette er slik astronomene som gjorde oppdagelsen mener den vannbærende planeten K2-18b kan se ut. I tegningen ser vi dens stjerne, som er en rød dverg mindre enn vår sol, og en naboplanet i det samme solsystemet.

Mulig exoplanet
Foto: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Kan ha en komplisert atmosfære

Forskerne fra University College London fant også hydrogen og helium i atmosfæren til planeten. Den er åtte ganger større enn jorden, og ligger 124 lysår unna oss i stjernebildet Løven. Den kan ha store hav på overflaten.

Foto: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Vi har funnet mange planeter

Planeter utenfor vårt eget solsystem blir kalt exoplaneter. Til nå har vi funnet over fire tusen av dem.

Exoplaneter
Foto: ESA/Hubble & NASA

Flest varme giganter

Det er funnet mange veldig store planeter som går nær sine stjerner. De er nok overrepresentert fordi verktøyet til astronomene gjør det lettere å oppdage dem.

Varm exoplanet

Mange varme småplaneter også

De fleste av planetene blir oppdaget når de går foran sine stjerner i forhold til oss. Vi ser skyggen. Vi har derfor også oppdaget mange planeter som har nesten samme størrelse som jorden, men som går så nær sin stjerne at de er ekstremt varme.

Varm exoplanet

Bare noen er som jorden

Et fåtall av exoplanetene vi har funnet kan regnes som nær tvillinger av vår egen jord. Det betyr at de er omtrent like store og at det får omtrent like mye energi fra sin stjerne. Det betyr at det kan finnes liv som vårt der.

Exoplanet som ligner jorden

Veldig mange planeter

Til nå har vi bare undersøkt et lite antall stjerner for å se om de har planeter rundt seg. Funnene til nå tyder på at det finnes langt flere planeter enn stjerner i vår galakse.

Stjernehop
Foto: ESA/Hubble & NASA, F. Ferraro et

Snart kommer mye nytt

James Webb Space Telescope er bare ett av flere instrumenter som snart vil kunne gi oss mye mer informasjon om exoplanetene. Kanskje vil vi finne spor av industri og trafikk i deres atmosfærer. Da vet vi at vi ikke er alene.

James Webb Space Telescope primary mirror